Sove ute i Bergen, del 1

Hei!

Anna på fiskehelse her! Jeg tenkte å dele tips til deg som ønsker å prøve friluftslivet i og rundt Bergen!

Del 2 om dette temaet finner du HER!

Da jeg var ferdig med videregående skole sto egentlig militæret på planen. Den planen gikk i vasken, dessverre. Heldigvis har vi flust av folkehøyskoler som kan tilby et år utenom det vanlige i Norge. Jeg begynte høsten 2015 på idrett og friluftsliv på Voss folkehøyskole. Her lærte jeg mye om det å dra på tur over lengre tid. Jeg fikk også bekreftet at jeg er en frostpinne uten like, jeg fryser hele tiden. Da jeg flyttet til Bergen i 2016 etter året på FHS ønsket jeg å opprettholde interessen min for friluftsliv og gleden ved å sove utendørs. I Bergen flyttet jeg inn i et jentekollektiv i Sandviken. I dette kollektivet var vi flere som interesserte oss for friluftsliv og som ikke ville la en storby stoppe oss fra å pakke sekken og ta en natt under åpen himmel. Brita, som er blitt en god venn etter samboerskapet, hadde allerede hatt noen netter ute og tok meg med for å sove ute en natt. Plassen vi skulle til var et fuglekikkertårn på Fløyen. Det ligger skjult, så det var nesten umulig å se det om du ikke visste hva du så etter. Vi pakket sekkene og turet opp Fløysvingene i 19-tiden på kvelden. Denne natten ute ble en av mange! Jeg har prøvet og feilet flere ganger, så her er tipsene jeg kan stå inne for til nå 😀

Tårnet hvor jeg hadde min første natt under åpen himmel i Bergen

Tårnet ligger 10-15 minutter fra platået på Fløyen. Det fine med å velge dette som destinasjon for overnatting, er at du er såpass nært sentrum at man kommer seg på skolen dagen etterpå. De gangene jeg har sover her har jeg våknet 07/08, pakket sammen og gått ned igjen, tidlig nok til å rekke en eventuell forelesning.

Tårnet ligger på Granbakken. Veien opp dit går opp en bratt, myrete bakke.

Dette er en super plass hvis du vil teste livet under åpen himmel. Tårnet har et platå hvor det er plass til ca 5 liggeunderlag, så man kan godt reise flere. Under platået er det en platting, så dersom det skulle begynne å regne kan man flytte seg ned. Det så jeg meg nødt til å gjøre en gang. Det er også mulig å henge en presenning over rekkverket eller gjøre som vi gjorde sist – henge en hengekøye opp for å skjerme oss fra vinden. Sist jeg sov ute hadde jeg med meg flotte Nora fra havbruk og sjømat.

Sjekk utsikten bak oss!

Dette er en fantastisk mulighet til å prøve friluftlivet på en enkel og lavterskel måte! Spis kveldsmaten her oppe før du legger deg til å sove. Hvis du har en god termos, kan du våkne opp og drikke en kopp varm/lunken kaffe til en fantstisk utsikt. For å få en behagelig tur vil jeg dele disse tipsene:

• Ha med et tørt skift du kan sove i. Når man går opp til Granebakken er det lett å bli svett. Svette klær blir kalde i løpet av natten, så jeg pleier ha med et fullstendig skift. Både undertøy, sokker og ullundertøy skal være helt tørt når jeg legger meg i soveposen.
  • Er soveposen din litt kjølig? Prøv å kjøp en lakenpose til å ha inni før du vurderer å gå til innkjøp av en helt ny sovepose. Selvfølgelig er det optimistisk å sove ute på vinteren i en sovepose beregnet for varme sommernetter, men for meg som sover uten på våren og høsten, har lakenposen hjulpet veldig. Jeg har en i fleece. Dersom du får tak i en fjellduk du kan legge deg inni i tillegg er det helt supert!
  • Ta med deg en gjennomsiktig vannflaske med vann i. Hvis du setter denne oppå en mobiltelefon med lommelykten på får du en kul og praktisk lampe:

• Skal du investere i nytt utstyr, gå for et nytt og varmt liggeunderlag! Jeg fikk «Exped Downmat 7M» til jul og kan med hånden på hjertet si det liggeunderlaget er verdt hver krone. Det er fylt med dun som varmes raskt opp og resultatet er at liggeunderlaget stråler varme opp langs i ryggen din.
  • Isoler bena, hendene og hodet ditt. Jeg sover i lue og har gjerne tøfler eller tykke raggsokker på bena. På hendene har jeg som regel ullvotter.
  • Ta med hengekøyen din hvis du har. Den kan du både henge i eller bruke som en vindfanger. Jeg anbefaler Ticket to the Moon, dobbel versjon.
  • Ikke legg deg kald i en kald sovepose. Hvis du begynner å fryse, kom deg opp og løp/hopp litt rundt. For å holde deg varm i soveposen må luften varmes opp gjennom din egen kroppsvarme, men hvis du er kald blir dette vanskelig. Få varmen i kroppen før du legger deg til å sove.
  • Ikke glem å tisse før du legger deg godt til rette i posen. Det er rimelig kjipt å måtte klatre inn i en kjølig pose kort tid etter at du varmet den opp.
Her er meg og Lily etter en natt ute. Den gangen sov vi ute i Nipedalen, ikke langt unna Bergen sentrum.

Håper noen ble inspirert til å prøve ut en natt under åpen himmel i Bergen:-)

3 thoughts on “Sove ute i Bergen, del 1