Hvorfor skal jeg reise på utveksling?

Å reise på utveksling føles for mange ut som et alt for stort steg å ta. Valget kan være skremmende og kanskje utrygt, nettopp fordi du forlater alt kjent og flytter langt vekk. Jeg befinner meg for øyeblikket på utveksling i California, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg reiste! Derfor skal jeg dele noen gode grunner til hvorfor det er så positivt å reise på utveksling.

Bygge CV

Et utvekslingsopphold er et svært godt tillegg på CV-en din!

Ved å dra på utveksling tilegner man seg egenskaper som fleksibilitet, selvstendighet og kulturell forståelse – og disse egenskapene er svært ettertraktet hos en fremtidig arbeidsgiver. Bedrifter etterlyser internasjonal kompetanse i stadig høyere grad, så med et utvekslingsopphold vil du kunne stille sterkere på arbeidsmarkedet! I tillegg blir stadig flere bedrifter blir internasjonale, så det å ha tatt deler av utdannelsen utenfor Norge vil være en stor fordel.

Nå eller aldri?

Det er mange som mener at man et utvekslingsopphold er enten nå eller aldri. Dette er selvsagt ikke fasit, men det skal sies at studietiden er den perfekte mulighet til å bo og studere en periode i utlandet! Som student har du en enestående mulighet til å bo og studere en periode i utlandet, samtidig som du øker flere av dine kompetanseområder, utvider horisonten sin og får opplevelser for livet!

I tillegg er utveksling støttet av lånekassen. ERASMUS og Lånekassen gjør livet som utvekslingsstudent (nesten) lekende lett.

Det er ikke til å stikke under en stol at utveksling kan være skummelt og utfordrende. Men det er også gøy, spennende, lærerikt og utrolig givende! Utveksling handler også litt om å bare kaste seg ut i det! Kaste seg ut i både nye opplevelser og utfordringer. Du vil møte på både og dårlige perioder, men det gjør du jo hjemme også …

Utvikling

Som utvekslingsstudent blir nesten alt helt nytt. Nye mennesker, ny hverdag og ny kultur. Det er en perfekt mulighet til å lære å stå på egne ben, samtidig som en får unike erfaringer og minner for livet! Utveksling vil uten tvil bidra til at du blir mer sikker på dine valg og gjør det kanskje lettere å føle på hva du selv virkelig vil. Du får en større toleranse og forståelse, ikke bare for andre mennesker, men også for deg slev og kanskje for livet?

I tillegg til den personlige utviklingen en gjennomgår i løpet av et utvekslingsopphold, vil en også lære masse faglig. Et opphold vet et utenlandsk universitet vil gi deg muligheten til å spesialisere deg i andre emner enn de du finner hjemme. Mange reiser på utveksling med et eller flere valgemner. Det gjør at en kan utforske et nytt spekter av fag enn universitetet hjemme tilbyr. Forelesere og medstudenter vil bidra til et godt læringsmiljø og gi deg nye perspektiver som garantert vil vise seg nyttig hjemme i Norge og i fremtiden i arbeidsmarkedet.

Oppleve en ny kultur

Som utvekslingsstudent møter man utrolig mange ulike kulturer – ikke bare den kulturen i det landet man reiser til. Det er ofte lettere og mer lagt opp til at en skal treffe andre utvekslingsstudenter, og du vil møte masse nye folk fra alle mulige kulturer og steder i verden. De kulturelle forskjellene og hvordan de påvirker oss blir mer og mer synlige. Hvordan min og din kultur kan påvirke vår oppfatning av verden, våre verdier og perspektiver, er utrolig fasinerende. Ved å dra på utveksling kan du leve den inn i en helt annen livsstil eller kultur. Du vil også merke hvor mye kultur faktisk har å si i ulike sammenhenger. Om du er heldig, eller velger et spennende utvekslingsland, får du kanskje også muligheten til å lære deg et nytt språk!

Om du trenger et råd fra en student som befinner seg på utveksling nå; grip muligheten og REIS!