Jeg vil på utveksling – hva gjør jeg?

Utveksling er for mange et høydepunkt ved studiene, og de aller fleste som tar en del av studiet sitt i utlandet sitter igjen med en ekstremt positiv opplevelse! Dessverre kan søknadsprosessen virke skremmende og tidkrevende. Dette innlegget er en oppsummering av UiB sin søknadsprosess, pluss noen ekstra tips og tanker fra en som har vært på utveksling.

Universitetet i Bergen sin gjennomgang av søknadsprosessen finner du på denne lenken:

1. Finn informasjon

Først og fremst kan det være lurt å vite om du har lov å reise på utveksling, og eventuelt når du skal reise. For å kunne få reise på utveksling må du gå på et bachelor-/master- eller profesjonsstudieum ved UIB. Dette opptaket må være gyldig under hele utvekslingsperioden, og du må i tillegg ha 60 studiepoeng godkjent før du reiser. Ved å sjekke ut hjemmesiden for ditt studieprogramm finner du når det anbefales å reise på utveksling. Husk at dette som regel bare er en anbefaling, og at studieoppbyggingen kan endres!

Sjekk UiB sitt reglement for alle detaljene: https://regler.app.uib.no/regler/Del-2-Forskning-utdanning-og-formidling/2.2-Utdanning/2.2.3.-Opptak/Universitetet-i-Bergen-sitt-reglement-for-uttak-og-stipendtildeling-for-delstudier-i-utlandet/

Videre må du finne ut av hvor du vil reise. Det kan være anbefalte utvekslingsuniversitet for ditt studieprogram, eller instituttet ditt kan ha egne studieavtaler. Sjekk hjemmesiden for ditt studie eller søk opp fakultetet ditt på denne nettsiden: https://www.uib.no/utvekslingsavtaler

Studieveilder blir din beste venn i denne perioden! Hun eller han kan svare på nesten alle spørsmål du har. Det er absolutt bedre å spørre for mye en for lite:)

Sist men ikke minst bør du finne informasjon om alt som har med penger og betalinger å gjøre. Snakk med andre som har vært på utveksling samme sted, eventuelt studieveileder, og hør med dem hvor mye penger de brukte. Hva brukte de mest penger på? Hva kunne de spart penger på?

Sjekk hvor mye du kan få i stipend på Lånekassen sine hjemmesider, og undersøk om det finnes noe ekstra former for støtte du kan søke om. Planlegger du å dra på utveksling i Europa bør du absolutt sjekke ut ERASMUS! Her kan det være mye støtte å hente;)

2. Søk

Først og fremst må du søke til UIB om å få dra på utveksling. Dette har som regel frist 1.februar om du ønsker år reise det følgende høstsemesteret, og 1.september om du vil reise det følgende vårsemesteret. Noen fakultet og universitet har egne regler og frister, så dobbeltsjekk disse datoene!

Deretter vil du få beskjed fra UIB om søknaden din ble innvilget. Om den ble det vil du motta spesifikk informasjon om hvordan søknadsprosessen blir videre. Ofte inneholder dette å søke opptak til det akutelle lærestedet i utlandet.

I tillegg må du få oppholdet ditt forhåndsgodkjent av fakultetet ditt ved UIB. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema, hvor du må vise til hvilke fag du ønsker å ta ved vertsuniversitetet. Om du ønsker at et fag skal bli godkjent som et fag på UIB må du oppgi det her.

3. Forbered deg

Å flytte til et nytt land og begynne på et nytt universitet kan virke overveldende og ekstremt. Derfor kan det være lurt å forberede seg godt!

Sjekk ut dette blogginnlegget for hvordan du kan forberede deg best mulig:

Hjelp jeg skal på utveksling!