Middagsoppskrift: Student-kjøttboller

Lyst på noe digg til middag? Hva med Student-kjøttboller? En liten vri på den klassiske kjøttbollen som gjør den mer økonomisk og lett å lage- derav navnet Student-kjøttboller😉

I denne oppskriften har vi byttet ut Storfe-kjøttdeig med den litt mer økonomiske kylling-kjøttdeigen. I tillegg er masse grønnsaker er lurt inn i deigen, og slik blir kjøttbollene både mer saftige og mindre tørre. Her gjelder det å bruke det man har i kjøleskapet, så jeg anbefaler å se på oppskriften som et utgangspunkt også kan du legge til eller trekke fra det som måtte passe. Med økte matpriser og lange dager på lesesal er det veldig greit å ha en god middag å se frem til.

Student-kjøttboller er perfekt til å lage en stor porsjon og fryse ned slik at du har middag klar til en travel hverdag.

Oppskrift:

• 400g kyllingkjøttdeig
  • 1 egg
  • 1/2 squash revet
  • Gulrot revet og/eller 1/8 hodekål finhakket
  • 1 liten gul løk
  • Chilli
  • Hvitløk
  • Ingefær
  • Salt og pepper, evt soyasaus

Framgangsmåte:

Finhakk grønnsakene og rør de inn i kylling-kjøttdeigen sammen med egget. Trill små kjøttboller ved hjelp av skje og/eller håndbak, og deretter stek dem i smør eller olje til de er gyllenbrune. Etterstek dem i stekeovn på 200 grader i 10-15 minutter, eller la de trekke i en valgfri saus (for eksempel brun saus).

1 thought on “Middagsoppskrift: Student-kjøttboller