Middagstips på studentbudsjett #2

Hei!

Vi går nå inn i 2023, og nytt år betyr nye muligheter for å lære seg nye matretter til en billig penge:) Jeg vil minne om det første innlegget i denne serien hvor det står en del generelle tips om hvordan du kan spare mest mulig penger uten at det skal gå for mye ut over middagen din.

Middagstips på studentbudsjett

Hjemmelaget tomatsuppe med grønnsaker og pasta

Hjemmelaget smaker alltid bedre enn kjøpt, og tomatsuppe er perfekt om du har noen grønnsaker i kjøleskapet som begynner å bli litt slappe.

Til suppen bruker du hermetisk tomat, tomatpure, vann og matfløte. Oppi suppen kan du selvsagt ha hva du vil, men mine favoritter er tagiatelle pasta, potet, gulrot, stangselleri, cherrytomater og basilikum.

Tomatsuppe med grønnsaker og pasta

Lapskaus

Lapskaus er en sikker vinner når det kommer til studentmat. Du kan selvsagt ha en pakkelapskaus-blanding fra Rema 1000 liggende i frysen, men personlig syntes jeg lapskaus er den perfekte mulighet til å bruke opp litt diverse jeg har til overs. Poteter, gulrot, vårløk, søtpotet slår aldri feil. Denne retten går både som vegetar eller du kan putte oppi kjøtt av ønske (som for eksempel pølse). Vil anbefale å koke grønnsakene sammen med litt kjøttbuljong og krydder for smaken sin skyld:)

Hjemmelaget risengrynsgrøt

Visste du at risengrynsgrøt er nesten like enkelt å lage på egenhånd som det er å varme Fjordland sin? Bare kok sammen litt melk og vann, tilsett ris og la det koke til risen er ferdig. Vipps, så har du hjemmelaget grøt – verre er det ikke!

Tacosuppe

Har du litt rester fra helgens taco liggende? Kok sammen litt tomatpure,

hermetiske tomater og vann og tilsett det du måtte ønske av krydder og grønnsaker. Suppen kan gjøres vegetar med for eksempel bønner eller kikerter, eller du kan bruke restene av tacokjøttet. Veldig god om den derveres med rømme, tortillachips og guacamole;)

Smakfull tacosuppe - oppskrift

Omelett med pasta og ost

Egg er noe en som regel har i kjøleskapet som student, og dermed kan du lage deg en omelett til middag på null komma niks. En omelett kan fort bli litt kjedelig, men det er ikke vanskelig å gjøre det til en ordentlig middagsrett. Legg til litt pasta og ost, noe godt krydder og noen grønnsaker du har liggende så blir det et herremåltid!

Omelett med pasta og ost