Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge studie?

Søknadsfristen for å søke utdanning 20.april nærmer seg med stormskritt, og det er ikke alltid like lett å finne ut av hva man skal søke. Det føles jo ut som det er hele fremtiden din du skal legge inn på samordna opptak… Men det er det absolutt ikke! Å velge feil er så utrolig mye mer vanlig enn man tror, og det er også så mye mindre stress enn man tror. Allikevel kan det være lurt å gjøre seg opp noen tanker  før man søker slik at man i det minste er på riktig vei:)

Så her kommer noen spørsmål du burde tenke over på forhånd:

Hva interesserer meg?

Du skal bruke en del timer i uken på studiet ditt, og da kan det være lurt å syntes at det du studerer i det minste er litt interessant. I tillegg er det en helt ny hverdag som student; du må være selvstendig og disiplinert med studiene dine, mens studentmiljøet og byen gjør alt i sin makt for å vise deg ting som er mye kjekkere enn å sitte på lesesalen. Om du studerer noe du syntes er interessant så vil du automatisk også bruke mer tid på det, og det vil være lettere å studere.

Ikke studer det du har høyest karakter i, det foreldrene dine sier er lurt å studere eller det bestekompisene skal studere. Studer det du syntes er kjekt! Studer noe i den retningen hvor du gjerne skulle visst mer. De fagene fra videregående hvor du tenkte over ting etter timen, eller snakket om rundt middagsbordet med familien. Å ha en grunnleggende interesse og nysgjerrighet for det du skal studere vil gjøre hverdagen din som student mye bedre!

Hvordan vil jeg studere?

Som student har du muligheten til å ha en utrolig variert hverdag! Det er ikke lenger noen som står å venter på deg i klasserommet for å ta oppmøte klokken åtte. Heller ikke noen som gir deg fravær om du drar hjem før klokken fire. Fra det skolesystemet vi kjenner så sitter man i et klasserom hele dagen og enten arbeider med oppgaver eller blir lært noe. Universitetet er en helt annen sak. Her kan du ha forelesninger og arbeidstimer som kjent, men du kan også være på lab, dra på felttur og være i praksis. Mulighetene er mange!

Derfor kan det være greit å tenke på hvordan du selv liker best å studere. Liker du best å sitte å regne oppgaver eller lærer du best om du ser det i praksis? Eller ønsker du en kombinasjon? Dette kan være med på å gi deg en retning av hva du burde studere.

Hvordan er jobbmulighetene?

Jobbmuligheter kan være en stor motivasjon for å søke høyere utdanning, og hvilken utdanning. Inne på Universitetet i Bergen sin hjemmeside (uib.no) kan du finne en oversikt over alle studiene vi tilbyr. På hvert studie finner du et avsnitt eller to om hvilke jobber det studiet kan føre til. Det er ikke en fullstendig liste, men kan være en god indikator på retninger ihvertfall.

Kanskje ligger drømmejobben der å venter på deg, du må bare finne riktig vei dit?:)

Hvorfor vil jeg studere?

Dette spørsmålet er gjerne ikke så viktig, men det kan være lurt å ta med i betraktningen allikevel. Om du ønsker å studere for det faglige, så må du jo velge en studieretning som stiller sterkt her. Om du derimot ønsker å studere for det sosiale og for å bli kjent med flest mulig, må du finne en studieretning med en aktiv linjeforening og mange arrangementer.

Det skal sies at dette ikke pleier å være et problem. Så godt som alle studiene på universitetet har et flott miljø og stiller sterkt faglig. Det er likevel ikke feil å starte på et studie fordi du hørte at studiemiljøet var ti av ti, men det burde ikke være eneste grunnen til å starte.

Jeg håper dette var til hjelp – kanskje har du noen flere ideer om hvordan du skal lete deg frem i jungelen av alle studieprogrammene? Hvis ikke så det er det lavterskel for å sende inn spørsmål om alt du måtte lure på!

Instagram: realfaguib

Facebook: realfaguib