5 kjappe med Johanne

1. Hvem er jeg?

Jeg heter Johanne og er 20 år. Jeg er oppvokst i Bergen og har blitt en ekte bergenser med årene – ivrig, patriotisk, lite ydmyk, Brann-supporter og glad i å gå på fjellet.

2. Hva studerer jeg?

Jeg startet på en bachelorgrad i matematikk, men etter første året byttet jeg over til en bachelorgrad i matematikk for industri og teknologi ettersom jeg merket at jeg likte bedre hva matematikken kunne brukes til fremfor hva matematikken faktisk er og hvordan den er utledet. Neste år har jeg masse valgfag og da har jeg veldig lyst å bruke de på å studere noe litt anerledes enn matematikk. Jeg har tidligere tatt litt informatikkfag, og syntes det var veldig kjekt!

3. Hvorfor valgte jeg dette studiet?

Helt fra jeg var liten har jeg vært flink i matte, og det har alltid vært det faget jeg syntes var kjekkest. Jeg koste meg delestykker i samfunnsfagen og leste mattenøtter før jeg la meg. #nerd ja jeg vet… Men når jeg skulle begynne å studere så visste jeg rett og slett ikke hva jeg ville. At jeg skulle studere noe innenfor realfag var klinkende klart, men hva??? I tillegg hadde jeg veldig lyst å starte å studere. Jeg startet rett fra videregående og angrer ingenting på det fordi studentlivet er såååå kjekt! Men så tenkte jeg at matematikk er jo noe man får bruk for i en stor del av realfagene, og verden trenger alltid folk som kan matte.

4. Hvorfor valgte jeg Bergen?

Jeg er hjemkjær og glad i byen min. Universitetet i Bergen er det eneste by-universitetet i Norge! Muligheten til å ha alt i gangavstand samtidig som man er midt i bykjernen var utrolig attraktivt for meg! I tillegg ville jeg studere realfag, og jeg visste at Universitetet i Bergen er fremst i Norge når det kommer til realfag. Det er en skole som satser høyt, og det ville jeg gjerne være en del av:)

5. Hva gjør jeg utenom studiet?

Det er ektremt viktig å ha andre ting å drive med enn studiene. Hjernen trenger å slappe av innimellom, og det finnes ikke noe bedre avkobling enn å bare gjøre noe heeelt annet enn å studere. Jeg er glad i å være aktiv og gå på de nyyydelige fjellene her i Bergen, men jeg sier ikke neitakk til noen timer på sofaen med en god serie og strikketøyet mitt.