Middagstips på studentbudsjett

Hallaien!

I dag skal jeg prøve å komme med noen tips til middager som både er gode og studentvennlige! Jeg hadde ikke peiling på hvor vanskelig det kan være å komme på hva man skal lage til middag etter at man er flyttet hjemmefra, og i hvert fall ikke hvis det skal være studentvennlig i tillegg!

Før jeg kommer med konkrete eksempler vil jeg gjerne vise til noen enkle tips som kan være lurt å ha i bakhodet:

• Kjøtt er dyrt. Det vil derfor virkelig lønne seg å kutte ned på kjøttforbruket i studenttilværelsen. Og det er ikke bare bra for lommeboken, men også for miljøet – vinn-vinn!
  • En ting som har hjulpet meg mye er å planlegge middager uke for uke. Hver uke bruker jeg kanskje 10 minutter på å planlegge middager og handling for en uke. Først sjekker jeg appen «Mattilbud» for å sjekke hvilke tilbud som finnes i de ulike butikkene denne uken. Mye må kjøpes i store mengder i butikkene, som fisk, gulrøtter og andre grønnsaker. Derfor prøver jeg å finne flere matretter som gjerne tar i bruk de samme ingrediensene – da blir det mye mindre matsvinn!
  • Lag store porsjoner. Det er ikke hver dag man har tid til å lage en ordentlig middag, og da kan det fort ende opp med at man bestiller noe, eller kjøper ferdiglaget mat på butikken. Hvis du derimot lager store porsjoner når du først lager mat så har du med en gang middag til flere dager (evt en god lunsj).

Okey, så med det i bakhodet kommer det her noen forslag til gode, og studentvennlige middager!

Chilli sin carne:

Bønner, hakkede tomater og løk er alle billige ingredienser, og det skal ikke mye mer til for å lage en digg chilli sin carne. Du kan slenge oppi hva som helst du har liggende av andre grønnsaker, som søtpotet, gulrøtter eller mais. Du kan lage potetmos eller ris til for eksempel. Enkelt og billig måltid!

Pizza:

Hjemmelaget pizzadeig er hverken vanskelig eller dyrt. Alt du trenger er mel, vann, gjær og olje. Jeg har heller ikke kjøkkenmaskin, og er litt for lat til å elte spesielt lenge, så tar den bare heve i flere timer, så går det fint! Og tomatsaus kan lages superenkelt av enten ferske eller hermetiske tomater, eller du kan bruke rømme (eller noe lignende) som base. Topp med akkurat det du vil og liker! 🙂

Pasta carbonara:

Dette har blitt min go-to matrett det siste året! Dersom jeg er usikker på hva jeg vil ha, eller egentlig ikke har noen ønsker, så går jeg alltid for denne. Bland sammen egg og fløte, evt melk, og kanskje litt ost. Denne blandingen rører du sammen med kokt pasta og gjerne kylling eller bacon også.

Ovnsbakt laks og grønnsaker:

En god fiskemiddag trenger ikke ta så mye lengre tid enn å steke en frossenpizza, og nesten like enkelt. Bare kutt opp valgfrie grønnsaker og legg i ovnen sammen med laksen. Null stress;)

Spagetti med kjøttsaus:

Denne er helt super å lage om du trenger middag til flere dager. Kjøttsausen kan du for eksempel fryse og ta opp før du blander sammen med nykokt spagetti. Helt super i eksamensperioden!

Lompe- /lefsepizza:

Veldig grei middag for å bruke opp det du har i kjøleskapet og så utrolig enkelt! Pizzasaus eller ketchup på lompen/lefsen og den toppingen du måtte ønske. Rask middag på 10-15 min som er perfekt til for eksempel fadderuken.

Wok:

Er det noe jeg har spist mye av siden jeg flyttet ut så er det wok. Så enkelt og så godt! En wok blanding fra butikken holder i noen middager, eller så kan du bruke ferske grønnsaker. Kjøtt er ikke alltid nødvendig, og det er like godt med soyasaus på som en fancy wok saus fra butikken.

Quesadilla:

Dette var noe jeg ikke hadde laget før jeg flytta ut, men fyyy søren så godt og enkelt det er. Litt kjøtt eller bønner inni lefse sammen med tomat og rødløk og VIPPS så har du en kjempedigg middag!

Flere av disse rettene er store og man har da middag/digg lunsj i mange dager – noe som er helt ypperlig som student.

Så nå er det bare å ta på seg kokkehatt og forkle, let’s get cooking!

1 thought on “Middagstips på studentbudsjett