Motivasjonstips

Hei! Jeg heter Johanne og studerer en bachelor i matematikk for industri og teknologi her på Universitetet i Bergen. Nå er vi i gang med et nytt semester, og det kan ofte være vanskelig å finne motivasjon i starten. Kroppen er gjerne fortsatt i feriemodus, og det frister ikke like mye å dra på campus som det gjør å sove noen timer ekstra.

Derfor har jeg samlet en del motivasjonstips som kan hjelpe deg i gang!

Nr 1:

Start dagen med noe DU gleder deg til! Om det er noen sider av boken du holder på med, en tur, en stor kopp med kaffe eller 20 min på TikTok for å få litt humor på morgenen – litt glede på morgenkvisten er ikke dumt.

Nr 2:

Jeg kan anbefale å pakke med seg en form for belønning eller god lunsj på morgenen. Å ha noe å se frem til når du møter veggen er gjerne det som får deg igjennom andre halvdel av studiedagen. Om du lager lunsjen dagen i forveien så kan du kanskje til og med sove litt lengre?:)

Nr 3:

En liten plan på hva du har lyst å få til i løpet av dagen er aldri en dum ide. Lag deg en liste med både store og små gjøremål! Det er tilfredsstillende å se ting bli krysset ut, uansett om punktet er «se en forelesning» eller «gå til fakultetet». Da sitter man gjerne igjen med følelsen av at man gjerne har gjort litt mer enn man hadde tenkt, og motivasjonen øker gjerne til neste dag.

Nr 4:

Men ikke glem, motivasjon er en ustabil faktor, og det er rutiner og vaner som holder en gående. Derfor er det kanskje lurt å ikke starte for ambisiøst, men heller jobbe inn gode arbeidsvaner og rutiner. Gå for eksempel på campus hver dag til et gitt tidspunkt og sitt der de timene du har tenkt. Om du får gjort alt du skulle eller om du bruker halve dagen på å prate med venner er ikke så nøye – det viktige er å få inn vanen av å komme seg ut av leiligheten og bort på campus.

Nr 5:

I tillegg kan jeg anbefale å lage avtaler med venner eller noen som har samme fag som deg. Det er vanskeligere å være en unnasluntrer om man har en avtale man må møte opp til. Kanskje det er den motivasjonen som får deg opp av sengen neste dag?

Nr 6:

Det er viktig å huske på at alt går ikke alltid veien, og at det er helt greit det også. Om du merker at det er en dag hvor du ikke får gjort så mye som du hadde planlagt – så ta dagen fri! Bruk den til å gjøre andre ting som virker mer interessant og givende. Gå den fjellturen du tenkte på, vask det du må vaske eller betal de regningene du hadde planlagt å gjøre i helgen. Da sitter du kanskje igjen med følelsen av at du faktisk vil lese og du kan da være ekstra motivert til neste dag!

Nr 7:

Sist men ikke minst, husk at LITT ER BEDRE ENN INGENTING! Ikke vær så hard mot deg selv. Legg bort dårlig samvittighet og husk at du ikke kan kreve mer enn ditt beste. Noen dager går lettere enn andre:)

Lykke til med både motivasjon og semesteret!<33