Deltidsjobb

Man hører ofte at studenter har deltidsjobb. Men har man egentlig tid til jobb ved siden av studiene og fritid? Og hvor finner man jobb? I dette innlegget vil jeg komme med en oversikt over ulike bransjer og tips til søkemotorer med stillingsutlysninger. Til slutt vil jeg fortelle litt om mine tidligere og nåværende jobber som student.

Tid til deltidsjobb

Det er viktig å tenke gjennom om man virkelig har tid til en deltidsjobb. Dette avhenger sterkt av hvilke mål man har som student, tiden du trenger til hobby og fritid. Min erfaring er at det er lurt å starte på nytt studie uten jobb og heller vurdere etter hvert om tiden strekker til. På denne måten kan man best mulig søke den jobben som passer studiet med tanke på arbeidsmengde. Kanskje du ønsker en fleksibel jobb, kun jobbe i helger eller ferier eller finner ut at en fast dag er best?

Ulike bransjer

Om du har bestemt deg for å søke jobb er det fint å se på alle mulighetene som fins. Nedenfor er en liten oversikt over ulike bransjer som kan være relevante for studenter. Bruk gjerne oversikten til inspirasjon.

– Utdanning : barnehage, skole, assistent, UiB sine stillinger

Ideelle organisasjoner: leksehjelp

– Helse & omsorg: aldershjem, støttekontakt, miljøarbeider, BPA​ (brukerstyrt personlig assistanse)

– Salg & handel: butikk, telefonsalg, kiosk, lagermedarbeider​, kundesupport

– Trening: Instruktør. Studentskipnaden Sammen i Bergen tilbyr instruktørkurs og søker instruktører jevnlig.

– Service & uteliv: kafe, restaurant, bar​

– Kultur: museum, bibliotek, kino

– Reiseliv: guide, hotell

– Transportsektoren: taxi, flyplass, sjåfør, trikkefører

+ eventuelle andre relevante jobber i forhold til studiet ditt

Et tips er å bruke nettverket ditt. På nytt sted er dette vanskelig, men vær åpen og fortell venner at du er på utkikk etter en deltidsjobb. Kanskje de har hørt om noe?

Søkemotorer med stillingsutlysninger

+ sjekk direkte på nettstedet til aktuell bedrift. Dersom aktuell bedrift ikke har stillingsutlysning ute, legg inn en åpen søknad. Det er vanlig å ta kontakt direkte med stedet du ønsker å jobbe.

Mine tidligere og nåværende jobber som student

I løpet av studietiden har jeg vært innom flere jobber i ulike bransjer. Jeg trekker fram de som er mest relevante i Bergen

Støttekontakt

Støttekontakt er en tjeneste kommunen tilbyr for de som trenger hjelp til for eksempel delta i aktiviteter på fritiden. Det vanligste er en individuell støttekontakt noen timer i uken. Dette er en givende og fleksibel jobb jeg virkelig anbefaler på det sterkeste!

Sommerskole

I sommer jobbet jeg som kursleder på Forskerfabrikken sin Sommerlab. Dette er et femdagers forskerkurs for barn fra 10-12 år. Her fikk jeg bruk for realfagskompetanse som jeg videreformidlet til elevene ved hjelp av eksperimenter. Forskerfabrikken har kurs over hele landet. Dette var en utrolig morsom jobb hvor jeg lærte mye!

En av aktivitetene på sommerskole: Bygge og dekorere solcellebil.
DNA-heliks bygd av seigmenn.

Mentor ved Universitetet i Bergen

En mentor er en erfaren student som følger nye studenter fra første studiedag og gjennom hele første studieår. Mentoren står bak planlegging og organisering av møter studenten har sammen med mentorgruppen sin. Mentoren er i tillegg en svært lavterskel person som kan hjelpe deg å finne svar på det du måtte lure på i løpet av ditt første studieår. UiB har behov for mentorer i alle studieprogram i forkant av hver semesterstart på høsten. Som mentor får du all nødvendig opplæring i forkant av møtene. Det er en fin jobb for deg som ønsker å gi nye studenter en god studiestart!

Håper dere har fått noen gode tips til hvor man kan søke jobb. Svarer gjerne på spørsmål om jobbene jeg har hatt! <3