Studietips

Hei alle sammen,

Nå er høstsemesteret godt i gang, og hverdagen begynner å nærme seg normalen. Jeg har startet på mitt tredje år i studieprogrammet Sivilingeniør i Energi. I dette innlegget vil jeg dele mine beste studietips.

Repetisjon

Vi ønsker at langtidsminnet skal lagre så mye kunnskap som mulig. For å få til dette er repetisjon essensielt. Skriv ned vanskelige begreper og formler. Begynn gjerne hver leseøkt med 5 til 10 minutter repetisjon av tidligere pensum.

Repetisjon kan med fordel også gjøres når du sitter på bussen, tog og venter. Gjør du dette jevnlig er større sjans for at pensum sitter når du skal i gang med eksamenslesingen.

Lag en realistisk plan

Det å lage en realistisk plan er utfordrende og krever prøving og feiling. Mestrer du dette kan det til gjengjeld gjøre studiedagen mer effektiv, og dermed spare deg for tid. For meg har en realistisk plan ført til fri ettermiddag og helg uten «dårlig» samvittighet og følelsen av at man alltid skulle ha gjort mer.

Personlig ser jeg på følgende ting når jeg legger opp en plan:

• Når på dagen jobber jeg best?
  • Innleveringer, ukesoppgaver, quizer. Hva må prioriteres?
  • Forelesninger, kollokvier, seminar og gruppetimer. Sett av tid til dette.

Husk at arbeidsmengden på universitetet er lagt opp til en vanlig arbeidsuke (40 timer). Legg deg gjerne enten et tidsbasert-eller resultatbasert mål utfra hva du liker best. Fordelen med tidsbasert mål er at en får jevnlige pauser. Det kan og iblant være vanskelig å beregne tiden til oppgaver. På den andre siden kan et resultatbasert mål føre til god konsentrasjon og motivasjon til å klare delmålene.

Opprett avtaler

Det å opprette avtaler gjør det enklere å møte opp og fullføre. Eksempelvis kan du spørre en studievenn om å jobbe sammen med oppgaver til et bestemt kapittel. Dette gjør at du på forhånd blir «tvunget» til å sette deg inn i stoffet, ta notater slik at du er klar for å løse oppgaver. I tillegg er det svært positivt å være flere som kan se vanskelige tema fra ulike sider. Det å diskutere seg gjennom pensum har også meget god læringseffekt.

Hold telefonen unna arbeidet

Den største fristelsen under en studieuke er for meg telefonen. Endeløse feeds på Instagram, Tik Tok og Facebook. Alltid en snap som venter på svar. Telefonen forstyrrer bare den ligger foran deg på bordet.

Skru av unødvendige varslinger og hold gjerne telefonen ute av syne. Jeg benytter meg av appen HOLD som teller tiden og gir poeng når ikke er på telefonen. Det er også lurt å skru av unødvendige varslinger mens man leser.

Tilbring tid på universitetet

Etter en lang vår med mye hjemmekontor er det så deilig å komme tilbake til universitetet, lese med andre og få hverdagen tilbake. Det å tilbringe tid på universitetet har vist seg å føre til bedre resultater.

Selv om det innimellom frister mer å være hjemme, så kan jeg med sikkerhet si at dagene på Universitetet er mer effektive og lærerike enn dagene hjemme. Det handler om at man er innstilt på å jobbe når man sitter i omgivelser med andre som også arbeider.

Håper dere tar i bruk noen av tipsene ovenfor <3 Del gjerne deres studietips i kommentarfeltet. Massemasse lykke til videre med dette semesteret!