Semesteret over alle forventninger

Jeg startet på min bachelor høsten 2020. Med andre ord, mitt liv som student har vært sterkt koronapreget – jeg har aldri vært «vanlig student»… I løpet av den første uken av dette semesteret, høsten 2021, har jeg for første gang vært på en skikkelig, fysisk forelesning, drukket kaffe på Tekna-stand og blitt forsøkt vervet til alle mulige foreninger. En normal uke for en rutinert student, men en helt ny opplevelse for meg som «koronastudent».

Når det starter sånn, med så mange nye ting som visstnok er helt vanlig, er det klart jeg får forventninger til hvordan resten av semesteret skal være! Men jeg er ikke den eneste med forventninger. Jeg tror at vi alle har forventninger til hverdagen etter korona, kanskje spesielt hverdagen som student. Derfor har jeg spurt en rekke ulike studenter om hva deres forhåpninger til dette semesteret er<3

«Jeg ser frem til å kunne møtes mange på forelesning og sånt igjen, for det er jo der mange gode miljøer og vennskapsbånd dannes. Ingen bånd er så sterke som de som dannes av å hate noen gjennom eksamensperioden fordi du ser dem 10 timer om dagen i en måneds tid.»

Student, medisin

«Eg ser fram til eg ikkje har dugg på brillene av maskebruken. Eg ser fram til et meir ope campus. Og eg ser fram til quizkveldar på studentbaren!»

Student, Kjemi

«Ser fram til å bli kjent med fleire! Kunne vere ilag uten å forhåpentlevis tenke på avstand osv når dei fleste er fullvaksinert. Blir kjekt med fysisk undervisning og generelt vere meir sosial!»

Student, Postbachelor

«Jeg ser fram til en mer normal og sosial høst!»

Student, Energi

«Gleder meg veldig til et «vanlig» semester. Skal aldri klage på en «vanlig» eksamensperiode igjen:) Gleder meg til å sitte med andre studenter å diskutere og hjelpe hverandre med emnene! Og å være mer sosial!»

Student, Fysikk

«Hmm, jeg gleder meg til at byen åpner og da at man da har muligheten til å møte flere utenfor sitt eget fakultet og universitetet. Og at man kan begynne å dra på store hytteturer sammen slik som de har hatt tidligere år!»

Student, Statistikk og Datascience

«Jeg ser frem til å engasjere meg i studentorganisasjoner. Spesielt de som innebærer trening, synes trening er mye mer motiverende når man gjør det sammen med noen.»

Student, matematikk

«Jeg ser frem til å møte medstudenter fysisk på fakultetet, både å gå forbi de i gangene og å jobbe i kollokvie med dem, synes at det er mye mer motiverende å studere sammen med noen.»

Student, Statistikk og Datascience

«Det jeg gleder meg mest til dette semesteret er å kjenne på at jeg faktisk er en student – at man er på lesesal med folk fra studiet, at man sitter i aud 1 på forelesning, at man klager over kaffen i sammenkantinene, at man gruer seg til å sitte i Solheimsviken i desember, og at man gleder seg til eksamensfesten når timene i Solheimsviken er ferdig! Til og med vanlig skoleeksamen har blitt noe jeg ser frem til!»

Student, molekylærbiologi

«Gleder meg til å være med på alt jeg kan av sosiale arrangementer som fakultetet arrangerer! Og til å gå på sammen sine gruppetimer!»

Student, Matematikk for industri og teknologi

«Gleder meg til å kunne gi vennene mine gode klemmer, og treffe masse folk uten å ha dårlig samvittighet ovenfor smittevernet.»

Student, Aktuarfag

«Å kunne delta mer fysisk på undervisning er noe av det jeg gleder meg mest til. Og selvfølgelig bli kjent med nye folk!»

Student, Medisinsk teknologi

Alt som gir smak av normalitet, gir glede. Normale forelesninger, normale diskusjoner, normale sammenkomster og normale eksamener. Kanskje vi endelig får en hverdag hvor vi selv kan bestemme hva vi skal gjøre, ut ifra hva vi har lyst til og ikke hva som er lov og ikke lov.

Personlig synes jeg semesteret har startet veldig bra, og jeg gleder meg masse til fortsettelsen. Forhåpentligvis går det bare oppover herfra!

Ta vare på hverandre, og ikke ta normale ting for gitt<3