Sommerjobb hos Equinor

Heii bloggen!

Jeg vet at det er mange som er godt i gang med sommerjobbsøkingen nå, og tenkte derfor å fortelle litt om min erfaring hos Equinor i fjor.

Da jeg søkte hos Equinor for et drøyt år siden var jeg på mitt 5. semester av bacheloren, og på utveksling i Melbourne. Som jeg har skrevet litt om tidligere så har jeg en bachelor i kognitiv vitenskap. Jeg hadde ikke så høye forventninger til jobbsøkingen i fjor, i all hovedsak fordi jeg har en veldig tverrfaglig bachelor, så jeg følte meg litt «underkvalifisert» for alt egentlig. Jeg søkte allikevel, og fikk tilbud hos Equinor hvor jeg ble plassert på et team som heter DigiTEAM.

Ting gikk ikke heelt som planlagt forrige semester, og vi var blant de første som fikk beskjed om at det ikke ble normalt opplegg for sommerjobbene, men at det skulle være virtuelt opplegg. Der og da var det utrolig kjipt, men etter hvert som medstudenter begynte å miste sommerjobbene var jeg bare evig takknemlig for at jeg fortsatt ville få noe relevant erfaring i løpet av sommeren.

På DigiTEAM var vi 8 sommerstudenter med variert bakgrunn, som ble fordelt på fire prosjekt. Jeg jobbet på et prosjekt vi døpte FlexAPI sammen med Torstein, som studerer i Lisboa til vanlig. Alle prosjektene hadde en «produkteier» – en ansatt i Equinor – som hadde en problemstilling vi skulle løse. I mitt og Torstein sitt tilfelle var det at vår produkteier hadde en stor database som ofte var utsatt for endringer i strukturen, og han trengte et API til den databasen.

Hva er et API? API står for Application Program Interface – det er et verktøy som lar utviklere samhandle med applikasjoner og databaser. Den kan ha funksjoner som for eksempel lar oss endre, slette, og legge til informasjon i databasen.

Enkelt forklar som en metafor, er det sånn her et standard API fungerer:

Utfordringen vår var at i utgangspunktet kan ikke en servitør gjøre jobben sin når den ikke vet hva som er på kjøkkenet – vi måtte lage et API som fungerte uten å vite hvilke tabeller og felt som finnes i databasen på forhånd. Før sommerprosjektet hadde hverken jeg eller Torstein hørt om et API før, så det var naturligvis mye nytt å sette seg inn i. Det var heldigvis godt lagt til rette for at vi skulle komme i gang og lære, og det var alltid noen tilgjengelig vi kunne spørre.

Selv om jeg jobbet mest med Torstein (kanskje verdens beste person), hadde vi daglige møter med hele DigiTEAM, i tillegg til et av de andre teamene som jobbet på et lignende prosjekt – dette prosjektet snakket Oliver som studerer havteknologi litt om på instagram i sommer! Vi arrangerte også «Thursday Fun» hver torsdag, hvor vi brukte en time på slutten av dagen på å spille skribbl 🙂

Se så søte da<3333

Helt ærlig, forventningene for sommeren var ikke skyhøye da vi fikk vite at det ble virtuelt, men jeg er utrolig takknemlig for den erfaringen og Equinor skal ha all creds for et fantastisk bra opplegg på sparket. Jeg fikk jobbe med et reelt prosjekt, lærte masse, og hadde det utrolig gøy med teamet mitt. Relevant arbeidserfaring er virkelig gull verdt, og det skader ikke å tjene litt ca$h heller.

PS: søknadsfristen til Equinor går ut 7. januar (om 2 dager!!), så hvis du enda ikke har søkt er det bare å få gang! Kan også tipse om at DNB, hvor jeg skal jobbe i sommer, vil legge ut stillinger i januar, så det er bare å følge med der om du vil ha meg som kollega i sommer 😉

Masse lykke til!

– Ragnhild <3