Tips til hvordan mestre «voksenlivet»!

Er du også litt stresset over alt du burde ha kontroll over som student? Jeg merker i hvert fall selv at jeg kanskje burde ha litt mer oversikt og kontroll på ting enn det jeg egentlig har! Voksenlivet kommer veldig brått på i det man starter på studiene; plutselig må du begynne å fikse ting selv – skummelt?

Jeg skal på ingen måte hevde at jeg har skjønt hvordan man mestrer dette «voksenlivet», men nå har jeg lekt voksen i litt over et år, og kan i det minste komme med noen tips ut ifra mine egne erfaringer:)

Tips 1: Forsikring!
Jeg tenkte ikke et halvt sekund en gang på forsikring da jeg flyttet hjemmefra. For meg har det alltid vært noe som bare blir fikset og ordnet for meg. Jeg fikk derimot et lite slag i magen da en venn (også student) hadde innbrudd hos seg tidligere i høst:( Vær derfor sikker på at du har ulike typer forsikring – noen viktige er: innboforsikring, noe mange har gjennom foreldre inntil en viss alder, men dobbeltsjekk dette, og tyveriforsikring, og reiseforsikring – som gjelder fra det sekunder du går ut døra! Alle disse kan du få for en BILLIG penge gjennom ulike organisasjoner for realfagsstudenter, som Tekna, NITO og Naturviterne!

Tips 2: Før budsjett!
De aller fleste av oss (studenter) har ikke snøring på personlig økonomi før vi kastes ut i studenttilværelsen som 19/20-åringer. Plutselig får man flere tusen inn på konto hver måned, og det kan være vanskelig å skulle sørge for at alle de nødvendige utgiftene dekkes. Prøv deg derfor litt fram, og vær ærlig med deg selv når du skal føre budsjett. Et lite tips her; tenk over hvilke utgifter du har ila et år, du skal til tannlegen, legen og andre ting – husk å sette av en post i budsjettet til slike ting. Dersom det er interessant med et eget innlegg om studentøkonomi og budsjett, så send oss en melding på instagram @realfaguib (det ligger allerede noe på Instagram om dette, som et høydepunkt)!

Tips 3: Ring i stedet for å sende mail/melding!
Dette er nok et punkt der jeg fortsatt har en goood vei igjen til mål. Jeg kan ikke fordra å snakke i telefon, og unngår dette for alt det er verdt. Skal du derimot søke på en jobb og du lurer på noe, eller skal du kontakte Skatteetaten, Lånekassen eller forsikringsselskapet – ring! Du virker mer seriøs, engasjert og voksen 😉 om du tørr å ta opp telefonen – pluss at du mest sannsynlig får svar veldig mye raskere.

Tips 4: SparekontoER!
Da jeg spurte noen venner om tips til dette innlegget nevnte flere av dem fordelen ved å ha flere bankkontoer; brukskonto, BSU, sparekonto(er) og kanskje en bufferkonto – selv har jeg flere sparekontoer, der én er generell og to er spesifikke til hvert sitt mål – dette gjør det for min del enklere å nå målet, og jeg holder meg selv mer motivert.

Tips 5: Helse er viktig!
Dette kommer vel ikke som et sjokk, men det er fort gjort å glemme som student at helse er viktig. Helse er ikke en post i budsjettet man skal kutte penger på – lege, tannlege og psykolog (gratis gjennom Sammen) er alle viktige ting. Her spiller også søvn en rolle. Jeg har alltid tenkt at jeg fungerer godt på få timer søvn, men i høst har jeg tatt søvn mer seriøst, og ved å få riktig antall timer søvn i løpet av natten så har jeg fått veldig mye mer ut av dagen!! Tenk også over hva som gjør at du slapper av, og bruk penger på det – selv trives jeg veldig mye bedre med planter rundt meg (når de visner kan du tørke dem, og tada, så har du dem i lang tid), med bøker i bokhyllen, god kaffe på kjøkkenet og et puslespill liggende<3

Tips 6: Ting ordner seg!
Selv har jeg en tendens til å stresse ganske fort, og jeg tenker «worst case scenario» litt for ofte. Jeg har derimot (i mitt 1 år lange liv som «voksen») erfart at alt ordner seg til slutt. Det er svært lite av det vi tror er dumt å gjøre som egentlig er spesielt farlig. Å stryke/få en dårlig karakter på eksamen er for eksempel noe som nesten garantert kommer til å skje med alle og jeg har nesten ikke hørt om et tilfelle der dette ikke løser seg. Eller å vaske ulltøy feil eller kjøre noe i oppvaskmaskinen som burde blitt vasket for hånd. Du vil alltid ha noen som kan hjelpe deg, enten det er familie, venner, studieveileder, kvinneguiden eller Lånekassen – alt vil løse seg, og jeg vil si at i 98% av tilfellene der du stresser så stresser du virkelig uten grunn!

Helt til slutt vil jeg anbefale noen instagramkontoer, som kan være på hjelp inn i voksenlivet:

@gjeldsfri
@økonomi_studenten
@dnbung
@berikelse
@studentproblemer – så ser du at det mest sannsynlig er veldig mange andre som sliter med det samme som deg 😉

Dette er naturligvis ikke alt som skal til for å mestre voksenlivet, men håper du fikk med deg ett eller to lure tips på veien! God torsdag videre fra meg:))