Studietips:)

Heisann!

Som vi alle vet (og blir fortalt hele tiden) så er det viktig med gode studieteknikker og studievaner. Her kommer derfor mine (og garantert mange andres) tips til en god, strukturert og effektiv studiehverdag.

1. 45/15 lese/kaffe + sjekke snap: Etter å ha prøvd mye forskjellig har jeg funnet ut at jeg er mest effektiv om jeg leser i 45 min, for så å ha 15 minutter der jeg har pause og gjør noe jeg liker, enten det er å lage kaffe, sjekke snap eller gå en liten tur. Hvor lenge man klarer å konsentrere seg er veldig individuelt, og jeg vet mange også følger 20/10-modellen.
  2. Snakk fag: Det er én ting å lese pensum og gjøre oppgaver, og en annen ting å faktisk snakke om det du har lest. Å diskutere temaer og oppgaver, og forklare prosesser eller sammenhenger med og for medstudenter/venner (forhåpentligvis) har i hvert fall for meg vist seg å være veldig effektivt! Plutselig innser du at du kanskje har misforstått noe, eller at du forstår mer etter at en annen forklarer deg noe.
  3. Oversikt: Selv lager jeg hver semesterstart en oversikt over alt som skal leses og gjøres i løpet av semesteret. Jeg deler inn i emner, og skriver opp kapitler som skal leses og oppgaver og innleveringer som skal gjøres. På den måten har jeg en ok oversikt over hvordan jeg ligger an i de ulike emnene til enhver tid.
  4. Planlegg: Å ha en fysisk plan (enten på mobil eller i en bok, e.l.) der du kan krysse ut etter hvert som du gjør ting er kan virke motiverende, og jeg anbefaler dette veldig sterkt. Hver søndag setter jeg opp en plan for hva jeg skal gjøre hver dag den respektive uken, og det er alltid like tilfredsstillende å krysse ut et punkt. Alle (så og si i hvert fall) mennesker undervurderer hvor lang tid det tar å gjennomføre en oppgave. Vi er (dessverre) ofte for optimistiske. Prøv derfor å vær så realistisk som mulig når/hvis (men forhåpentligvis når) du setter opp en plan – og vær heller for pessimistisk enn optimistisk – det er bare kjipt å ikke komme seg gjennom en plan, men alltid gøy å få gjort litt mer enn du hadde tenkt;)
  5. Tilleggslitteratur: Mange synes overgangen fra lærebøker på VGS til pensumbøker på universitetet er vanskelig; her er pensumbøkene ofte MYE større og gjerne på engelsk. I mange emner (spesielt innføringsemner) kan du ofte bruke annen litteratur enten i tillegg eller i stedet for det som er satt opp, siden det ofte er mange bøker som dekker lignende pensum. For eksempel hadde jeg flere venner som kjøpte en norsk bok om organisk kjemi for å forstå pensum bedre, og det funket veldig bra! Ikke vær redd for å bruke annen litteratur – det er så mange lærebøker der ute som dekker samme pensum, og vi har alle ulike preferanser. Spør eventuelt emneansvarlig hvis du er veldig usikker!
  6. Distraksjonslapp: Selv blir jeg veldig fort distrahert av egne tanker når jeg leser, spesielt om det jeg leser ikke er spesielt spennende (ja, det skjer). Da kan jeg plutselig komme på at jeg må finne ut hva jeg skal gi hunden min i julegave, eller at jeg tror jeg må kjøpe mer kaffe neste uke, fordi det snart er tomt. For å ikke bruke tid på slike forstyrrende (og til tider idiotiske) tanker har jeg alltid en post-it-lapp på pulten der jeg leser, slik at jeg kan skrive ned alle slike tanker – og fikse ting i pauser, ikke imens jeg skal lese.
  7. Nok mat: Jeg har nå brukt et år på å skjønne hvor mye mat jeg faktisk trenger i løpet av en lesedag. Å ikke ha med nok mat på lesesal resulterer veldig fort i at man drar hjem litt tidligere enn forventet, eller at man lager middag litt tidligere enn planlagt om man leser hjemme. Det er slitsomt å lese i mange timer, og mat er virkelig nødvendig! For min del er det absolutt ikke alltid at det er så veldig sunn mat jeg har med, men jeg har med mat jeg liker – hvis ikke ender jeg bare opp med å gå på butikken eller noe sånt, og da er jeg lost:/

Håper du får noe ut av disse tipsene, og ikke vær redd for å ta kontakt med oss/meg på instagram eller andre steder dersom du ønsker flere tips eller å dele tips med oss! Lykke til med lesing, og husk at karakterer ikke er alt – du defineres ikke av karakterene du får, men av hvem du er som person!!