5 kjappe med Ruben

Hei!

Jeg er en av de nye studentambassadørene ved matnat, og nå er det min tur til å gi en liten personlig introduksjon.

Hvem er jeg?

Jeg heter Ruben, er 24 år og kommer fra og bor i Bergen. Vel, egentlig har jeg bodd rett nord for Bergen mesteparten av livet mitt, men har gått på skole i Åsane og i sentrum mesteparten av livet slik at jeg er intet mindre enn en fullblods bergenser! Skulle jeg valgt et ord til å beskrive meg selv så ville det nok blitt nysgjerrig. Jeg er typen som fint kan ligge oppe til sent på kveld (og noen ganger natt) fordi jeg kom på hvordan løse den vanskelige oppgaven på matteinnleveringen, og ikke klarte å vente til dagen derpå.

Hva studerer jeg?

Jeg går nå andreåret på en bachelor i fysikk. En bachelor gir en bred kompetanse innenfor forskjellige områder av fysikken, for å ikke nevne matematikken. Etter endt bachelor kan en bruke det grunnlaget en har fått til å spesialisere seg innenfor en av fysikkens grener ved å ta en master i fysikk.

Hvorfor valgte jeg dette studiet?

Jeg har alltid vært veldig glad i vitenskap og (nesten alltid) glad i matte. På ungdomsskolen derimot begynte jeg å falle litt av og miste interessen for matte. Så ikke lenger hva det kunne brukes til, og tenårings meg mistet interessen helt. Men ELSKET fortsatt naturfag! Før vgs så visste jeg ikke hva jeg ville bli og tok ikke studiespesialiserende. Jeg er en av de få (og eneste på mitt kull, så vidt jeg vet) som gikk yrkesfag, men det er en historie for en annen gang. Det å holde på med vitenskap er noe jeg alltid har hatt lyst til, men det var ikke før høsten 2015 at det gikk inn for meg at det å studere fysikk var noe jeg kunne gjøre. Fra det punktet av var det ingen vei tilbake.

Hvorfor valgte jeg Bergen?

Som fullblods bergenser ville det vært vanskelig for meg å forlate denne flotte byen i 3-5 år, om ikke mer. Tenke seg noe så fælt! Når det kom til å velge studiested så stod det mellom UiB og NTNU, ettersom UiO ikke hadde et rent bachelorprogram i fysikk, og jeg ikke hadde så veldig lyst til å bo på vestlandet, eller pannekakeland som jeg kaller det. Før jeg startet så hadde jeg en nokså stor interesse i CERN, og da jeg hørte at UiB hadde et samarbeid med dem så var det bestemt; jeg skulle studere ved UiB.

Hva gjør jeg utenom studiet?

Hadde jeg blitt spurt for et år siden eller to ville jeg nok svart å gå på fjelltur, lese og spille. Nå derimot har jeg blitt så glad i å lese både populærvitenskapelige bøker og pensum (selv i sommerferien) at jeg så vidt spiller i det hele tatt lengre. PS4en min står og støver ned, og jeg er like spent på et nytt fag som 10 år gamle meg var på et nytt spill. Så må jeg nesten nevne å kose litt med Louis også (hunden til Anne-Line). Passer ham fra tid til annen, og han er virkelig god å ha i eksamensperioden.

I tilfellet du lurer på midterste bildet så stod det før: alle trenger en pause i blant, til og med Ruben.

Det var alt fra meg. Lykke til med studiene! Eller dine planer om å studere 🙂