Mitt utvekslingssemester

Hei! Ragnhild fra informatikk som stikker innom igjen, denne gangen for å skrive om utveksling 🙂

Som jeg har postet litt om på instagram denne uken, så tilbrakte jeg mitt 5. semester på UiB i Australia, så høsten 2019 gikk jeg på Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT). I dette innlegget har jeg samlet litt av erfaringene mine med utveksling.

Hvorfor Melbourne?
Siden jeg begynte å studere i 2015 hadde jeg vært fast bestemt på at jeg ikke skulle på utveksling. Jeg er ikke spesielt glad i å reise da det ble mye reising og flytting i barndommen, i tillegg til at jeg selvsagt trives veldig godt med hverdagen min og studentlivet i Bergen. Jeg søkte allikevel utveksling bare for å se hvor jeg kom inn, og hadde helt tilfeldig RMIT på førsteplass. Tror ikke en gang jeg visste hvor Melbourne var på denne tiden. Jeg endte opp med å få friplass, og da tenkte jeg egentlig bare at jeg nok aldri kom til å få denne muligheten igjen, pluss at jeg er alltid opptatt av å bygge CV 😉 #YOLO, rett og slett.

Kunne nesten ikke kommet meg lenger bort 🙂

Om RMIT:
RMIT har flere campuses i Melbourne. Jeg hadde emnene mine på Melbourne City, som vil si at byggene lå i sentrum. Når det kommer til selve skolen, vil jeg si UiB har skjønt det tusen ganger bedre enn RMIT. Det var dårlig opplegg for å lese på skolen, og alltid helt stappfullt med folk. Savnet lesesalene på UiB mens jeg var i Australia :’)

Det som var ganske stas var at vi hadde litt av en food court på skolen – litt for farlig til at jeg håper det blir innført på UiB, hehe.

Ett av universitetsbyggene og State Library Victoria som lå rett oppi gaten – et helt nydelig og veldig kjent bygg!

Fagene:
Jeg har alltid vært veldig innstilt på realfag, og visste før jeg reiste at jeg ville søke master i informatikk, som betydde at jeg måtte ta emner på utveksling som jeg kunne bruke i opptaksgrunnlaget. Jeg gikk igjennom emnekatalogen til RMIT, fant emner jeg syntes virket interessante, og sjekket med studieveileder på UiB at jeg ville få disse godkjent. Jeg endte opp med to emner innen algoritmer, ett innen sikkerhet og ett innen databaser.

Den største forskjellen fra UiB var at vi hadde mange flere obligatoriske innleveringer i løpet av semesteret, og at endelig eksamen gjerne bare sto for 50% av karakteren i emnet. Dette betyr at det var en del mer arbeid jevnt, men at man slapp den heftige eksamensperioden. Det skal sies at jeg også tok tre emner på UiB dette semesteret, så det var ikke sånn at jeg druknet på den fronten, men dette varierer nok veldig mellom universitetene og studieprogrammene.

Melbourne som by:
Byen er for det første kjent for å toppe ranking som verdens «most livable city». Byen har mye å by på av kultur, arrangementer, mat, osv.

Siden jeg skulle gå på skole i sentrum var jeg opptatt av å bo sentralt, og endte opp med å finne leilighet midt i byen med en annen fra UiB. Dette angrer jeg litt på i etterkant, da det er mye hyggeligere i suburbsene utenfor byen, og veldig travelt i sentrum.

Det beste med byen er for min del var uten tvil utvalget av vegetariske og veganske spisesteder! Her er det MYE bra. Jeg var også veldig glad i å dra ut til St. Kilda, en av suburbsene, for å se pingvinene der som kommer inn til land ved solnedgang <3

Ble økonomisk ruinert av å bo i her, men det var verdt det med svømmebasseng og treningsrom i bygget.

Savner utsikten fra leiligheten litt da :’) litt av en studenttilværelse!

Det sosiale:
Det er litt vanskelig å vite hva man skal forvente på denne fronten når man reiser på utveksling, og det kommer nok også veldig an på ens innstilling og hva man gjør det til selv. Jeg hadde ikke egentlig sånn superbehov for å bli kjent med de lokale, da det fort blir til at man aldri sees igjen, så tenkte at jeg bare tar det som det kommer. I løpet av oppholdet var det i all hovedsak andre nordmenn og skandinavere jeg ble kjent med. Vi var også flere fra UiB i Melbourne, så det var en trygghet i det.

Første skoledag ble alle utvekslingsstudentene delt inn i grupper, for å gi oss en mulighet til å bli kjent med hverandre. Innad i disse gruppene gikk folk all slags forskjellige studier, så det var varierende hvor mye vi faktisk så hverandre på skolen, men det var godt å få noen kjente fjes! Ellers ble jeg kjent med et par stykker jeg møtte på gruppetimer, noe jeg var veldig glad for, da det er greit å ha noen å samarbeide med i fagene.

ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) arrangerte også arrangementer man kan melde seg på, som også gjør det lettere å bli kjent med andre nordmenn i byen. Jeg var blant annet med på vintur, som var verdt å være med på selv uten å smake på vin. I tillegg fikk jeg vært med på Australsk fotballkamp! Skjønte fint lite av opplegget, men stas å ha opplevd.

Fikk låne vinglass for bildet 🙂

En stor bonus med oppholdet var at jeg fikk muligheten til å besøke familien jeg har i New Zealand. Vi hadde en uke med ferie midt i semesteret, så den tilbrakte jeg i Auckland og på Waiheke. Utrolig stas å være tilbake, ettersom det var hele 17 år(!!) siden sist!

Har egentlig alt for mye å si om semesteret enn det jeg kan oppsummere i ett innlegg, så fyr løs hvis det er noe dere lurer på!

– Ragnhild