5 kjappe med Alette

Hvem er jeg?

Jeg heter Alette, er 20 år og kommer fra Skien (ca. midt imellom Oslo og Kristiansand). Jeg har alltid likt alt som heter naturfag, og det å finne nye løsninger på små og store problemer.

Hva studerer jeg?

Jeg går andreåret Geofysikk. Jeg tror de aller fleste (inkludert meg) sliter litt med å finne ut hva det egentlig er. Sånn kort fortalt er det alt jorda gjør under bakken. Alle de fysiske prosessene som skjer i jorda går under kategorien geofysikk, så alt fra jordskjelv og vulkaner til bare det å kunne måle og «se» det som foregår under bakken. Det kule med geofysikk er at du får brukt alt det kule fra fysikken til å skjønne alt det kule i geologien.

Hvorfor valgte jeg dette studie?

Jeg likte både geofag og fysikk veldig godt på videregående, og sto egentlig mellom disse. Jeg lente hakket mer mot geologistudiet, mest fordi liker å komme meg litt ut og gjøre noe mer «håndfast». Det var egentlig ganske tilfeldig at jeg kom over geofysikk, men det tok ikke lange tida før jeg skjønte at det kunne være linja for meg.

Det er veldig lett å tenke at geofysikk bare er seismikk og olje, men det er faktisk veldig mange andre bruksområder. Det kan jo brukes fra alt til å finne vann til å løse mord! Da har jeg jo veldig mange veier å velge mellom når jeg først er ferdig med utdannelsesdelen, og det syns jeg er veldig kjekt.

Hvorfor valgte jeg Bergen?

Når jeg først begynte å tenke på studiested visste jeg egentlig bare at jeg ikke ville til Oslo. Litt en kombinasjon av at det føltes veldig nærme hjemme, og det ikke virka helt som byen for meg (Oslo er jo GIGANTISK). Jeg hadde ikke engang vurdert Bergen før en student fra universitetet kom til min videregående og fortalte om UiB. Jeg tror det største salgsargumentet for meg er at det er et by-universitet! Da får man jo alt som kommer med storbyer rett uttafor døra for universitetet.

Jeg tror en grunn til at Bergen ikke var noe jeg originalt tenkte over engang er på grunn av regnet. Det høres jo veldig skummelt ut, men det er ikke verre enn at det regner nøyaktig så mye som de skal ha det til.

Hva gjør jeg på fritiden?

Jeg skal ikke påstå at jeg har blitt no fjellgeit, for det er jo ikke helt sant. Jeg har derimot blitt mye mer glad i det byen har å by på. Bergen er jo en stor by med en bitteliten bykjerne hvor du har alt rett rundt hjørnet. Jeg har blitt alt for glad i å ta meg en tur rundt sentrum bare for å ta en kaffe og se. Også ble jeg (som veeeldig mange andre) bitt av hengekøyebasillen, så er nok bare spørsmål om tid før du finner meg mellom trærne på Fløyen (må bare få tak i regntrekk å ha over).