5 kjappe med Siren!

Hei!

Da var vi alle forhåpentligvis kommet i gang med studiene våre, og det er min tur til å starte med et introduksjonsinnlegg:) Jeg er en av de nye studentambassadørene i år, og må si jeg gleder meg utrolig mye til å bli mer kjent med resten av teamet, og realfagsblogggen!

Hvem er jeg?

Mitt navn er Siren, jeg er 20 år og kommer fra Haugesund, som er en liten by mellom Bergen og Stavanger. Jeg er veldig glad i å gå tur, engasjere meg sosialt og å gjøre det meste ut av hver dag! Liker å ha en aktiv, sosial og litt travel hverdag – det er da jeg trivest best;) I tillegg er det også verdt å nevne at jeg har en ekstrem interesse for juletider og alt som kommer med julen, og kan med glede si at det nå bare er 123 dager igjen til jul!!

Hva studerer jeg?

Jeg begynner dette året som førsteårsstudent på det som heter «Lektor i naturvitenskap og matte (realfag)». Dette er en 5-årig integrert master, som betyr at jeg ikke fullfører en bachelorgrad og deretter søker meg inn på en 2-årig master, men det er på en måte alt-i-ett! Jeg må derimot fullføre alle 5 årene for å få en grad og mulighet til jobb videre, og har ikke en grad av noe slag  etter 3 år slik som de som går bachelorgrad får! Etter 5 år er jeg da den typiske videregående læreren som underviser i biologi, kjemi ooog fransk! Et språkfag passer jo egentlig ikke inn i en realfaglig utdanning som dette, men joda. I fjor tok jeg et årsstudium i naturvitenskapelige fag, der mange av fagene jeg tok da allerede er i lektorutdanningen min. Så jeg var nødt til å «fylle inn» med emner og fag. Da valgte jeg noe som kanskje er litt utradisjonelt, men som jeg syns er utrolig hyggelig å få kunne gjøre – fransk!

Hvorfor valgte jeg dette studiet?

Jeg var lenge veldig usikker på hva jeg ville gjøre, og har vurdert utrolig mange forskjellige retninger! Det var så mye som var spennende, og utrolig givende. Det største problemet var at jeg likte for mye, alt så ut til å passe meg. Da jeg kom over lektorutdanningen, og fikk lest meg opp på dette, fant jeg ut at dette var det rette for meg! Jeg får nå muligheten til å blande felt som jeg syns er utrolig spennende, men i helt forskjellige ender på spekteret! Og mulighetene videre er også utrolig gode, enten om jeg vil være ferdig etter 5 år og jobbe som lærer, eller ta doktorgrad videre. Uansett hva det blir så blir det spennende:)

Hvorfor valgte jeg Bergen?

Jeg har alltid elsket Bergen, og har lenge vært bestemt på at det er her jeg ville bruke studietiden min. Først og fremst så er det ikke så langt fra Haugesund, som gjør det lett å dra på besøk ofte. For det andre så er det UENDELIGE muligheter i Bergen, her finner man studier og linjer i alle retninger. Noe som fristet mye da jeg skulle ta årsstudium og var usikker på veien videre :)) Jeg har også familie her, siden min mor kommer fra Bergen, så det er også veldig koselig! Anbefaler Bergen som studentby på det beste!

Hva gjør jeg utenom studier?

Siden Bergen er en stor by, og det er så uendelig mye å gjøre, så driver jeg med litt av alt! Jeg går ukentlig på tur, går på swingkurs, trener på Sammen (studentsamskipnaden i Bergen) sine mange treningssentre og engasjerer meg mye i forskjellige verv på Universitetet! Forutenom dette så dreper jeg en kaktus i ny og ne (heh, ups) og er utrolig glad i å lage mat og prøve nye ting!:))

Det var alt for denne gang, takk for meg, og håper det ikke blir for lenge til neste gang 😉