Sommerjobb i oppdretten

Hei og god sommer!

Anna på fiskehelse her! Nå er jeg hjemme i Bodø for å feriere og jobbe. Her skal jeg prøve å skrive litt om sommerjobben min og hvordan jeg «kapret» den. Spoiler: det er dessverre ikke en revolusjonerende metode.

Jeg er veldig heldig som har fått meg relevant og kul sommerjobb innen faget jeg studerer. Det kan mange andre studenter innen på profesjonsstudiet i fiskehelse, samt studenter på sivilingeniør i havbruk og sjømat, også si. Havbruksnæringen er gode på å ta i bruk ung arbeidskraft og det er heller ikke feil at de ofte betaler godt for den. I år har jeg tre uker sommerjobb, som er passe når jeg jobber hele året og ønsker å ha litt ferie også før et nytt semester braker løs. Personlig jobber jeg på et oppdrettsanlegg for en fisk som heter rognkjeks. Min arbeidstittel er røkter. Som røkter tar man seg av de dagligdagse vedlikeholdsoppgavene. Dette inkluderer foring, vasking, måling av oksygennivå, mer vasking og ellers være med på det som skjer på anlegget. Ingen dager på jobb er like, heldigvis. Rognkjeksen lever naturlig i havet langs norskekysten, så den trives godt i kalde omgivelser. Jeg jobber på et landbasert anlegg, som vil si at alt av fisk håndteres på land i store tanker og kar, hvor vi pumper inn rent og kaldt sjøvann fra 150 meters dyp. På anlegget mottar vi rognkjeksegg som vi klekker og tar vare på dem til de har oppnådd en viss størrelse. Når de er store nok flyttes de ut av anlegget og inn i en brønnbåt og transporteres til et lakseoppdrettsanlegg.

Rognkjeks. Bilde: Anna Nygård Johansen

Hva er rognkjeks og hvorfor oppdrettes den?

Rognkjeks oppdrettes fordi den er en såkalt rensefisk. Rensefisk brukes som en form for biologisk behandling for lakselus. Dette foregår på den måten at i en merd med laks som står ute i havet, setter man også inn rognkjeks. Rognkjeks liker å spise krepsdyr og lakselusen er et lite krepsdyr. Den gjør den viktige jobben med å spise av lusa fra fiskens overflate. Lakselusa er en parasitt som spiser laksens slim og blod, noe som for laksen er vondt og ubehagelig, selvfølgelig. Dersom er oppdrettsanlegg har for mange lus er dette både dårlig for fiskehelse, men også et stort økonomisk problem da dødeligheten er stor ved mange parasitter.

Hvordan fikk jeg jobben?

Hvordan endte jeg opp her? Som fersk fiskehelsestudent bestemte jeg meg tidlig for at jeg vil ha relevant jobb i ferier, så prosessen ved å finne ut hvilke muligheter jeg hadde startet med en gang jeg begynte på studiet. Det flotte med havbruksnæringen er at så lenge du bor en plass langs Norges lang kyst, så har du mest sannsynlig en relevant arbeidsplass i nærheten. Jeg var så heldig at jeg kjente noen som jobbet på rognkjeksanlegget som inviterte meg for å komme å se på fisken og opplegget, samt snakke med sjefen. Jeg sendt inn CV og søknad, og fikk tilbud om deltidsjobb i ferier. Sommeren 2019 var første arbeidstid på anlegget og etter samtale med sjefen, fant vi ut at fire uker på anlegget var en passe tid. Grunnen til at jeg ikke jobbet mer er fordi jeg er røkter som sagt, og tilbringer mye tid i en mørk, kald og støyete kjeller.

Tips til å få en studierelevant jobb

• Spør andre studenter på samme og eldre kull som har en jobb du kan tenkte deg å ha om de kan gi deg e-mail til personen som ansatte dem. De kan sette deg i i kontakt med de riktige folkene og gi deg praktiske tips rundt en eventuell ansettelsesprosess.
  • Dra på konferanser og presentasjoner med arbeidsgivere du tenker er aktuelle og kom i prat med dem. La dem vite at du er interessert og hva du studerer.
  • Lag deg en Linkedin-profil og hold den oppdatert og aktuell.
  • Spør foreldrene, slekt eller vennene dine om de kjenner noen som driver eller vet om noen som jobber innen det aktuelle feltet. De kan legge inn et godt ord for deg og gi deg kontaktinformasjon.
  • Ikke vær redd for å sende en mail med CV og søknad til en arbeidsgiver du gjerne vil jobbe for. Det verste som kan skje er at du får beskjed om at de ikke trenger folk.

God sommer!

-Anna