Bergen som studentby.

Visste du at Bergen ble kåret som Norges mest attraktive by i 2019? Og det med rette! Her kommer noen grunner til hvorfor jeg mener at Bergen er Norges beste studentby!

1. I Bergen har man en umiddelbar nærhet til både skog og natur, og bylivet i Bergen sentrum. Det er så deilig å sitte på biblioteket på realfagsbygget og ha utsikt til Fløyen, Vidden og Ulriken.
  2. Universitetet i Bergen er faktisk Norges eneste by-universitet, og MatNat (Matematisk-naturvitenskapelige fakultet) ligger bare 10 minutter gange fra Torgalmenningen. Som student i Bergen føler man seg virkelig som en del av byen, og slipper unna denne «campusboblen» som mange andre opplever.
  3. Til å være én av Norges største byer, så er sentrum ganske konsentrert og det er lett å komme seg fra A til B. Det er korte avstander mellom de ulike bydelene, og med bybanen som går gjennom store deler av byen, er det utrolig enkelt å komme seg rundt.
  4. Leiemarkedet i Bergen er veldig bra, og det er lett å finne seg en fin og sentral leilighet til en god pris. Det setter vi studenter pris på.
  5. Som student finnes det utrolig mye å være med på; Enten du har lyst til å være med i student-kor, tur-gruppe, på volleyball-laget eller i quiz- komiteen, så finnes det noe for deg.
  6. Ja, det regner mye… Men det gjør det enda bedre når det først er sol. Da samles alle Bergens studenter i solveggen på bryggen, eller i vakre Nygårdsparken for å grille.
  7. Studentarrangementer! Mange av dem. Dette kan være alt fra quiz, vinsmaking, brettspill-kvelder eller temafester. Dette skjer rundt i byen til en hver tid, så det er alltid noe å være med på. Her får man muligheten til å møte studenter fra de andre fakultetene i byen.