Nyttige apper

Som student har jeg funnet ut at livet kan alltids gjøres lettere ved hjelp av en app, og at det finnes en app til alt: fra hvordan du kan organisere hverdagen til apper som brukes som tidsfordriv. I den sammenhengen har jeg lyst til å meddele apper jeg og mine medstudenter bruker som er nyttige å ha som en student. Kanskje du blir inspirert til å ta i bruk en eller to ?

• Xmind:

Liker du å lage tankekart men tanken om å få oppsettet til å se bra ut og oversiktlig samtidig som det ikke er en «eyesore» som får deg til å få et mentalt sammenbrudd? Ja det kalles for «perfeksjonisme»-forbannelsen. Men jeg har en gladnyhet til dere perfeksjonister som elsker tankekart: Xmind. Xmind er en app som man kan brukes til å lage tankekart digitalt <3 Inne på appen har de ulike formater og maler for tankekart som du kan ta i bruk. Her er det mulig å legge til filer som vedlegg, lenker til nettsider, bruke LaTeX-kommandoer slik at du kan skrive inn matematiske og kjemiske formler! Appen er relativt lett å bruke og veldig praktisk for eksamensøving!

• Chemdraw:

Denne appen er helt genial for kjemi-studenter. Chemdraw er et tegneverktøy som lar brukere tegne kjemiske strukturere og reaksjoner. Den kan brukes til f.eks. forutsi egenskaper og spekter, konvertere kjemiske strukturer til IUPAC-navn og tillater brukere til å se strukturer i 3D! Matnat fakultetet har lisens for ChemDraw Professional for Windows og Mac, så denne kan du som Matnat student laste ned gratis!

• Studentkalender app:

Som student så kjenner vi alle på samme byrden av den økonomiske ulempen med å være en student. Men med denne appen kan du spare litt penger her og der, for Studentkalender appen er nemlig en gratis app med kupongtilbud til alt fra Subway til Glitter! Inne på appen er det også mulig å delta i konkurranser og planlegge lekser.

• Hold:

Hold er en app hvor du får poeng for å ikke bruke telefonen. Du får 10 poeng for hver 20 minutter du ikke bruker telefonen og poengene samles så opp og brukes som rabatt hos diverse aktører! Denne er perfekt hvis du trenger en produktivitetsboost eller trenger en pause fra notifikasjonene.

• Duolingo:

Har du alltid hatt lyst til å forbedre spanske/fransken/tysken du lærte på videregående men har helt glemt ut nå? Eller bare har lyst til å lære et nytt språk? Da er denne appen for deg! Duolingo lar deg lære et valgfritt språk på en gøyal måte med spill på mobilen! Du kan følge med på progresjonen din og få premier for hver gang du fullfører en øvelse.

• Camscanner:

Camscanner er en app som kan brukes til å «skanne» notatene dine, fysiske dokumenter eller bilder! Dette gjør du ved å ta et bilde av siden du vil skanne, og så kan du velge formatet til det skannede dokumentet inne i app-en (som f.eks. png. eller pdf.). Du kan også lagre de skannede sidene i egne mapper og sende de via e-post! Jeg bruker den personlig til å skanne bilder i pensumboka som jeg har lyst til å ha med i notatene mine på OneNote eller for å skanne obligatoriske innleveringer ?

• Trene sammen:

Hvis du har medlemskap hos Sammen Trening så kan du laste ned denne appen og bruke den til å booke gruppetimer. Her er gruppetimene sortert etter dager, treningssenter og tidspunkt. Det er også mulig å se ulike kurs Sammen tilbyr, booke squash banen, Testlab og se pågang på de ulike treningssentrene (prosentandel av hvor mange det er på treningssentrene i forhold til plass).

• Todoist:

Til tider kan det være vanskelig å ha kontroll på alt det en skal få unnagjort i løpet av dagen eller uka, og da kommer denne appen hendig: her kan du legge inn gjøremål med en gang du kommer på dem! Appen er en digital gjøremålsliste hvor du kan enkelt opprette huskeliste knyttet til en dag, og legge til «underoppggaver» under et gjøremål. Du kan også legge inn frister ved hjelp av påminnelser og forfallsdato.

• Evernote:

Evernote er for de av dere som liker å organisere notatene. Evernote er en app hvor brukere kan lage notater i form av tekst, tegninger og fotografi. Man kan også lagre web innhold. Notatene kan lagres i notatbøker som kan merkes og senere redigeres, søkes opp, legge til vedlegger og eksporteres. Du kan også legge inn notater skrevet på PC eller skanne de som er skrevet forhånd! Notatene blir så synkronisert til skyen, slik at du får automatisk tilgang til notatene på tvers av enheter.

• Mazemap:

Har du noen gang gått deg vill i en stor bygning som ikke er skiltet godt? Eller kommet for sent til noe fordi du ikke vet hvor et rom er lokalisert? Don’t worry, Mazemap er her for å hjelpe oss fortvilte sjeler. Mazemap er en innendørs navigerings app som kan brukes til å finne frem til riktig rom/auditorium/møterom! Det som er enda mer fantastisk med denne appen er at den kan brukes til å finne deg frem på de ulike fakultetene her på Universitetet! Et must når du er en ny student!

• Mattilbud:

Mattilbud appen, som tittelen indikerer, gir deg en oversikt over tilbud fra alle matbutikker i Norge

• byVENN:

Denne appen er litt lik Mattilbud, men i stedet for å bare gi oversikt over tilbud knyttet til mat i matbutikker så gir den en oversikt over tilbud i butikkene i Bergen sentrum. Det er altså en kundeklubb-app som gjelder hele Bergen sentrum! Her kan du få nyheter, butikkoversikt, tilbud og medlemsfordeler.

• Akademika:

Akademika er en fagbokforhandel hvor hovedfokuset deres er fagbøker og læremidler. Du finner som oftest en Akademika i nærheten av alle fakulteter! De har en app hvor du kan motta tilbud, rabattkoder, nyheter og tilgang til bokkort som gir deg 50% rabatt på hver femte bok du kjøper fysisk i butikken!