Hvorfor du skal glede deg til klassemottak og fadderuken på MatNat

Hallo!

I dag tenkte jeg å skrive om noe jeg VET mange kommende studenter gleder seg til:

Fadderuken!

Som ny student får man være midtpunktet i fadderuken, noe av det morsomste jeg har vært med på! Fadderuken ved MatNat er helt spesiell, spesielt for de som ser innsiden av universitet for første gang. Ved fakultetet mitt er den første uken fullspekket med aktiviteter, både frivillige og obligatoriske, både dag og kveld, med og uten mulighet til å drikke alkohol (for de som ønsker).

MatNat er den stolte eier av konseptet «klassemottak». Det vil si at du møter dine kommende medstudenter på dagtid den første uken for å bli kjent med hverandre, skolen og studenter i kullene over. Første dagen møter man i Grieghallen og går videre opp til fakultetet hvor man samles i klasser på ca 20-30 elever med en klasseleder. Klasselederen er ofte en eldre student på ditt eget studie. I klassemottaket leker man småkleine bli-kjent-leker med hverandre og det skal man ikke ta for gitt. I løpet av uken har du god peil på hvem folkene i mottaket er og de fleste av dem skal være en del av skoleuken din i flere år fremover. Du vil få nyttig informasjon som gir deg en god start på studiet. Du får en gjennomgang av timeplanen din, hvordan du gjør registreringer på universitetet sine datasystem og omvisning på fakultet.

Etterhvert kommer fadderne dine på banen! Ved fjorårets fadderuke var jeg fadderleder for min gruppe. Vi hadde 50 fadderunger og 35 faddere, så 85 totalt. Det var en stor gruppe, med mange ivrige og flinke faddere, klare til å gjøre uken så kul som mulig for vårt kommende 1.klasse-kull. Første kvelden ble gjengen samlet på et grupperom på delen av campus som heter Høyteknologisenteret. Her presenterte vi linjeforeningen vår, LFFH, for det nye kullet. Vi presenterte også ukens faddergruppesang. Det er en sang fadderne lager som skal synges utallige ganger i løpet av uken. En stor del av fadderuken er de mange konkurransene mot de andre faddergruppene. Her handler det om å ha den «beste» gruppen når det kommer til sang, kostyme og energi. Det er variert hvor mye de ulike gruppene legger i disse konkurransene, noe som er helt greit:-)

På MatNat ser første uke ofte litt ut som dette:

• Mandag: Klassemottak og Bli-Kjent-Kveld med fadderne dine.
  • Tirsdag: Klassemottak og rebusløp på campus. Dette er en av de morsomste aktivitetene. Rebusløpet består av poster rundt på campus hvor man konkurrerer mot de andre gruppene i en rekke leker. Her er det ofte vanlig med kostymer. Min gruppe hadde et tropisk tema:
Rebusløp på campus med min faddergruppe. På bildet ser man omtrent 1/3 av hele gruppen vår

• Onsdag: Bar2Bar. Under Bar2Bar er det rebusløp på mange av Bergens ulike barer. Her er det alt fra sangkonkurranser til stollek. Her er det også vanlig med tema. Vi var pirater:)
  • Torsdag: Helhus på Kvarteret. Det vil si at mange fakultetet samles på én uteplass og de ulike fakultetene har et fargetema. MatNat var gule. Vår gruppe møttes i Nygårdsparken denne dagen for grilling og aktiviteter da det var sol og varmt.
  • Fredag: Idrettsdag. De ulike gruppene konkurrer denne dagen i ulike sportslige konkurranser. Veldig morsomt å være med på selv om man kan kjenne på at man er litt sliten.
  • Lørdag: Slappe av + avslutning og prisutdeling
  • Søndag: Tur over Vidden! Dette er en super aktivitet for de som ønsker å gå en av Bergens fineste fjellturer og den gås sammen med resten av MatNat.

I tillegg er det noen individuelle forskjeller for hvert studie i løpet av uken. Noen starter tidlig med forelesninger, noen har ingen forelesingen og andre har obligatorisk sikkerhetskurs i kjemi.

Å delta i fadderuken krever mye energi, spesielt om du deltar på alle aktivitetene. Som fadderleder hadde jeg aktiviteter med gruppen min, samt kick-off, fra søndag til søndag, altså 8 dager i strekk. Det tar på, så det er lurt å være godt forberedt. Før uken starter er det lurt å stacke opp med mat i kjøleskapet/fryser. Det er ofte man går fra én aktivitet og rett til en annen, og da rekker man ikke hjem eller innom butikken. Lag enten noe på forhånd eller gjør som meg; kjøp frossenpizza i store mengder.

Klassemottaket og fadderuken er absolutt noe jeg anbefaler alle å delta på! Det er en gylden mulighet til å bli kjent med dine medstudenter, på samme og eldre kull. Etter denne uken har du mange ansikter du kan hilse på. Fadderne dine kan i tillegg være så snille å selge deg billige bøker og dele tips med deg. Til høsten skal jeg igjen være fadder/gruppeleder, så kanskje vi ses?

-Anna:-)