Ting å gjøre i disse antibac- og karantenetidene:)

Heisann!

Ting har jo blitt snudd på hodet de siste dagene, og det er nok mange (oss studentambassadører inkludert) som sliter litt med å finne noe å fylle den nye hverdagen med. Selv om det ikke er vanlig undervisning på skoler/høyskoler/universitet nå bør man jo selvfølgelig fortsette å lese, men man må også finne noen andre ting å holde på med. Vi har dermed prøvd å komme opp med noen ulike aktiviteter dere kan fylle døgnets timer med for å ikke bli gæren og lei samboere og familie:)

1. Les en ny artikkel på Wikipedia hver dag! Jada, vi skal jo lært å være være kildekritiske og alt det der, men Wikipedia er ikke så ille som mange tror, og det er mye spennende å lære der. Nå har du muligheten til å lære deg nye ting du kan briefe med i quizsammenhenger senere;) Søk opp spennende ting du lurer på selv eller les ukens artikkel!

2. Lær deg et nytt ord hver dag! Susie Dent (@susie_dent på Twitter) tweeter nye ord hver dag – kanskje du lærer noe interessant, eller så bare får du helt unyttig informasjon i hodet; uansett, noe å fylle tiden med:)

3. Lær deg et nytt språk! Det er nok mange av oss som alltid har tenkt at vi har lyst til å lære oss et språk litt mer grundig enn det vi lærte i grunnskolen. Nå har du sjansen! Duolingo er tingen! Lær deg nye gloser og fraser, så kan du virkelig utnytte den neste ferieturen (som sikkert en stund til, men da lærer du jo bare enda mer;)) til det fulle!

4. Se en TEDtalk hver dag! Selv de av oss som tror vi kan mye om mye har vanvittig mye mer å lære;) TEDtalk er en morsom måte å utvide kunnskapsnivået ditt på !

5. Finn deg en spennende serie/film! Kanskje denne gangen velge noe litt mer innholdsrikt enn Gossip Girl? På blant annet NRK, BBC og Netflix finner du spennende og lærerike serier og dokumentarer. Og nei, bare fordi det er faktabasert betyr det ikke at det er kjedelig! Vi anbefaler blant annet: Blue Ocean 1 og 2 på BBC, Dynastiene på NRK, Explained på Netflix, Helene sjekker inn på NRK, Innafor på NRK, Folkeopplysningen på NRK, Innafor på NRK, Brennpunkt på NRK.

6. Prøv noe nytt på YouTube! Det finnes faktisk også mye spennende, og realfagsrelatert 😉 på youtube! Søk litt rundt, så finner du nok mye spennende, men vær selvfølgelig litt kritisk! Vi anbefaler blant annet Asapscience!

7. Sjekk ut en ny podcast! De fleste av oss hører nok allerede på en del ulike podcaster, men kanskje det nå er på tide å prøve noe nytt:) Studentradioen i Bergen har egen podcast om mye forskjellig, ellers anbefaler vi blant annet Ekko, TEDTalks Health og  TED Talks Science and Medicine:))

8. Også må man jo selvfølgelig også bare slappe av litt, med en god bokstrikketøy eller fargelegginsbok for den slags skyld, alt etter hva som er avslappende for deg!

Håper dere fikk noen gode tips her; og igjen, har du noen spørsmål så er det bare å legge igjen en kommentar, eller ta kontakt med oss på Instagram, @realfaguib:) Ta vare på hverandre!