Topp 5 ting å gjøre på Svalbard

Hei fra Longyearbyen! Her kommer topp 5 ting å gjøre på Svalbard (i min mening)

Topptur:

Svalbard er kjent for vakker natur og fine fjellturer! Rundt Longyearbyen er det flere korte eller lengre fjellturer som man kan dra på til fots! Bildene under er fra noen av de nærmeste toppene: Sukkertoppen, Sacrofagen og Trollsteinen. På vei opp de fleste fjellene rundt byen kan man se rester av gruve-arbeid og liknende, noe som kan være veldig spennende.  Kommer man opp i høyden på denne tiden av året kan man også se solen rett over horisonten!

På bildet over var vi på tur til Trollsteinen (850 moh.)  for å se den første soloppgangen i år, helt fantastisk!

Hundekjøring:

Ca. 1 mil utenfor byen ligger det en stor hundegård med 120 huskyer. Her kan man dra på guidet tur for å lære å sette opp hundespannet, kose med hundene, og kjøre hundeslede. Aktiviteten tar til sammen ca. 4 timer, hvorav 1 1/2 time er kjøring. Vi kjørte innover Todalen i fantastiske omgivelser! Vi var veldig heldige med været, ganske mildt og nesten skyfritt. Og en fun fact – én husky kan dra opp til 250kg!!

Nordlys:

På Svalbard kan man se nordlys hele døgnet på vinteren (mørketid), selvom det ikke er særlig mye aktivitet i denne perioden. Den beste måneden for å se nordlys på Svalbard er faktisk mars, selvom det kun er synlig på dagtid i denne perioden. Man trenger ikke dra opp i fjellene for å se bra nordlys, siden det ikke er så mye lys-forurensing nede i byen. Det er også mulig å dra på guidet turer for å «jakte» nordlys, men dette kan være dyrt (og litt risky).

Is-grotte:

I isbreene dannes det is-grotter som kan besøkes i vinteren når vannet er fryst. Vannet renner gjennom her på sommeren og danner kanaler innover breen, som absolutt er verdt å få med seg! Is-grotten på bildene nedenfor er fra Larsbreen (isbreen som ligger nærmest Longyearbyen). Turist-selskapene graver ut grotten på vinteren og fester tau i sidene på de bratte partiene, perfekt for oss som vil dra på privat tur. Husk brodder, hjelm og hodelykt 😉

Snøscooter-tur:

Visste du at det på Svalbard er flere snøscootere enn mennesker? Å kjøre snøscooter er absolutt noe en burde få med seg på Svalbard. For å nå mye av de omkringliggende områdene, eller for å for eksempel besøke Barentsburg eller Svea, kreves det snøscooter. Vi bruker mye snøscooter på skolen når vi skal på feltarbeid, og hadde derfor også opplæring i å kjøre tidligere i år. Guidet tur med snøscooter er også veldig vanlig, men som alt annet her oppe er det ganske dyrt. Mange studenter kjøper faktisk sin egen snøscooter i løpet av oppholdet, perfekt dersom man ønsker å utforske nye toppturer.

Hilsen biologistudenten <3