Overgangen fra Bachelor til Master

Heia alle sammen! It is me, Medhusja ?

Det finnes mange ulike studier på Matnat: alt fra bachelor studier, til integrert master til profesjon studier. Det er også slik at Matnat har to-årig master studier til omtrent alle bachelor gradene! Blant disse er Nanovitenskap en av dem. Så hvis du blir ferdig med bacheloren i nano, noe som jeg gjorde nylig, så kan du søke deg inn på en nano-master, noe jeg også gjorde hehe. Så jeg tenkte å fortelle litt om overgangen fra bachelor til master.

Et av de første tankene en har før man begynner på en master er hvilken retning du skal gå, hvem du skal ha som veileder og hvilket prosjekt du vil velge. Og det påfølgende spørsmålet er jo hvordan finner man et masterprosjekt en kan joine? På Matnat er det slik at det blir avholdt mastermøte for alle bachelor-studiene. På mastermøtet får studentene lynpresentasjon fra potensielle veiledere hvor de forteller om prosjektet deres. Så slik får du et innblikk i hvilke prosjekter du kan joine, og om dette er noe for deg. Om du ikke får gått på møtet, er det mulig å sende en mail til studieveilederen din og spørre om ledige masterprosjekter.

Så i nano har vi tre hovedretninger: nanokjemi, nanofysikk og nanomedisin/nanobiomedisin. Jeg tok maaaasse kjemifag i bacheloren min fordi jeg var fast bestemt på å gå i retning nanokjemi, men så syntes jeg masteroppgaven som ble presentert fra nanomedisin feltet virket kjekkere og valgte dette!

Og med dette så var jeg veldig spent med å begynne! Første semesteret er egentlig ikke så veldig forskjellig fra en bachelor: man har nemlig bare emner. Men emnene du skal ha, velger du sammen med veilederen din med tanke på hva du trenger å lære deg og kunne for å jobbe med prosjektet. Så for meg som skal gå nanomedisin med fokus på nanotoksikologi så var det nyttig med toksikologi emne og cellebiologi emne. Og disse tar jeg nå ?

Disse bildene er fra når vi hadde lab i BIO216 – Toksikologi. Her skulle vi prøve å finne ut om en substans er toksisk for cellene som ble eksponert.

Man trenger ikke å begynne å jobbe med master-prosjektet før i andre/tredje semesteret sitt, men det er mulig å avtale med veilederen din om å begynne litt rolig på det allerede i første semesteret. Dette gjorde jo jeg med min veileder, og for øyeblikket får opplæring i hvordan man dyrker cellekulturer. Med min kjemiske bakgrunn så vet jeg lite om det, så det er derfor jeg trenger opplæring ? Dette er nok det jeg synes er kjekkest med realfag; du blir aldri fastlåst til en bås av hva du blir med mindre du vil det! Du kan begynne med kjemi, og ende opp med å jobbe med celler <3

Jeg syns overgangen så langt har vært veldig behagelig! Matnat har utrolig mange gode forskere og potensielle veiledere som hjelper deg godt på vei. Dermed føler du ikke at overgangen er så stor som f.eks fra videregående til universitetet. Veilederne er også flinke til å anbefale deg ting du bør lære deg (sånn som meg og cellekulturer haha) så du har en du kan støtte deg på underveis når du føler deg helt lost!

– Det er alt jeg har for nå, så snakkes vi neste gang fremtidige realister <3