5 julegaver i siste liten på studentbudsjett!

Hei, igjen!

Er du som meg, som kommer på alt for sent  at du har glemt å kjøpe inn noen julegaver? Eller har du bare alt for mange du burde gi julegave til, og er redd det skal sprekke hele desemberbudsjettet? Da håper jeg at disse tipsene kan være litt til hjelp!

Tips 1: Hjemmelaget konfekt

Hjemmelaget konfekt er en veldig hyggelig gave å få, og en lettvint og billig gave å lage! Du trenger ikke lage noe fancy; det skal ikke mye til før det smaker godt, litt sjokolade gjør som regel susen! Kjøp en søt liten eske å legge dem i på for eksempel Søstrene Grene eller TGR for en billig penge, og fyll opp med god konfekt! Her er noen forslag til ulike konfekter som hverken krever mye tid eller fantastiske kokkekunster: fiken- og sjokoladekonfekt, firkløvertrøfler, hjemmelaget «daimsjokolade», karamellsjokolade med salte nøtter, havrekuler med sjokolade.

Tips 2: Opplevelser

Å gi en opplevelse i gave er utrolig hyggelig, og ikke minst miljøvennlig! Det trenger heller ikke være dyrt; et kafébesøk med en venn du ikke har sett på lenge, en liten fjelltur der du tar med god niste, en hyggelig middag hjemme eller filmkveld! Den du gir en slik gave til blir garantert fornøyd!!

Tips 3: Kjøp brukt!

Du har sikkert hørt dette før, men jeg tror ikke alle tenker over hvor godt dette tipset faktisk er. Hvis du vet hva personen ønsker seg, kan du sjekke ut finn.no, Tise (Jenny Skavlan sin gjenbruksapp) og Fretex. Du finner fort mange godbiter på disse stedene, både av klær, kjøkkenutstyr, smykker osv. På finn.no er det faktisk mulig å lage seg en ønskeliste som du kan sende til familie og venner, slik at du får du det ønsker deg, billig og miljøvennlig!!

Tips 4: Planter

Et hvert hjem (det inkluderer et rom i et kollektiv, hybel, studentbolig osv) trenger et par planter for å gjøre det hjemmekoselig! IKEA selger små, søte planter som lyser opp alle rom! Du finner slike planter også på blomsterbutikker, men da kanskje til en litt dyrere pris.

Tips 5: “Hjemmelaget” SPA-pakke

Hvem setter vel ikke pris på en liten “at home SPA-pakke”? Ta deg turen på Normal, Søstrene Grene, The Body Shop eller lignende og kjøp små hårkurer, ansiktsmasker, badebomber, osv! Utrolig koselig gave både å gi og få! Kjøp en søt kurv eller boks på Søstrene Grene til å ha tingene i, og sleng oppi en tepose, iskaffe eller kakaopose så får du den ultimate julegaven!!

Et siste tips; til neste år – prøv å tenk litt tidligere på hva du skal gi, så kan du kjøpe på salg, eller være litt mer kreativ med gavene!

God jul fra meg!!