It’s begining to look a lot like christmas … in Bergen <3

Hei alle realister!

Nå nærmer julen seg, og med juletida så følger også mye eksamenstress, dessverre…

MEN det betyr ikke at du ikke kan unne deg en pause her og der, og når du bor i Norges mest attraktive by så er det mye du kan gjøre! Spesielt i juletida, for her skjer det masse gøy! Jeg tenkte jeg skulle lage en liten liste over julerelaterte ting man kan gjøre i Bergen og tradisjoner Bergen har å by på for de juleglade menneskene.

Sjokolade racket

For de av dere som ikke er så godt kjent med Bergen, så har de sine egne tradisjoner. Blant annet så fant jeg nylig ut at sjokolade racket er en ting her. Ja du leste riktig, SJOKOLADE RACKET. Og så lurer dere på kanskje hva i alle dager er det jeg snakker om nå: I juletida så lager Minde tennis racket i sjokolade som selges i butikkene her i Bergen, og dette er en viktig bergenser tradisjon. En bergenser kan gå så langt som å si at julen kan umulig ringes inn riktig uten disse racketene.

Lysfesten

Sted: Festplassen

Tidspunkt: 23. november

Siste helgen i november så arrangerer BT Lysfesten, og for mange bergensere er det her man ringer julen inn. Dette er et arrangement som er åpent og gratis for alle. Her er det fremføring fra barnekor, allsang, fakler som blir delt ut til folket, tenning av juletreet og det hele avsluttes med et helt fantastisk fyrverkeri show! Et must å gå på hvis du bor her!

Julegateåpning på MatNat!

I år for første gang på Matnat skal det arrangeres åpning av vår egen lille julegate! Her blir det tenning av juletre, utstilling av pepperkakecampus laget av våre egne studenter og konkurranser! Du kan også spille sjakk mot Matnat sin dekan om du tørr.

Julemarked:

Sted: Festplassen

Tidspunkt: 28. november – 22. desember

I hjertet av Bergen sentrum vil du finne Festplassen. Her blir det hvert år satt opp et utrolig koselig julemarked med et pariserhjul, salg av gløgg og kakao og masse forskjellige markedsboder. Her kan man ta en liten tur innom, om det er så for å lete etter julegaver, for hygge deg i varmestuen eller for å ta et flott Insta-bilde med pariserhjulet!

Julefilm:

Sted: Bergen Kino

Tidspunkt: 1.desember, 5.desember. For filmer besøk følgende nettside: https://www.bergenkino.no/.

Bergen kino er meget flinke til å ha masse kreative arrangementer, alt fra utekino oppe på Fløyen til pysjkino. Og dette stopper de selvfølgelig ikke med i juletida! De kjører mange kjekke filmer i år: Last Christmas, Snekker Andersen og Julenissen, Grinchen og Ailos Reise.  Ikke bare det, de arrangerer også juleverksted hvor du kan lage julepynt og nyte klementiner og pepperkaker <3 I tillegg til alt dette så kommer Juletraileren på besøk med iskaldt Coca Cola, mmmm!

Juletrelys tenning:

Sted: Grønneviksøren studentboliger (Møllendalsveien)

Tid: 27. november

Sammen (Studentsamskipnaden i Vestlandet) arrangerer et eget juletrelys tenning for alle studenter. I år så skjer det på Grønneviksøren! Her blir det servert gløgg og pepperkaker, og så hører man på julemusikk og går rundt juletreet. Et utrolig kjekt initiativ fra Sammen sin side for å bringe litt julestemning i hverdagen til studentene <3 Det går rykter om at julenissen kommer også på besøk.

Pepperkakebyen:

Sted: Teatergaten 37

Tid: 16.november – 31. desember

Pepperkake byen varer fra 16.november til 31.desember hvor du kan gå og se på utstillingen av en av de flotteste pepperkakebyene i Norge.

Julekonsert:

Sted: Det akademiske kvarteret (Studinekoret Sirenene og Mannskoret Arme riddere), Universitetsaulaen (Julekonsert i lunsjen)

Tid: 29.nov-30. nov, 16.desember

Bergen er kjent for sine rappere, men det er også her man skal være hvis man vil ringe julen inn med de beste julemusikkene! Og dette kan du gjøre med å gå på julekonserten som arrangeres av Studinekoret Sirenene og Mannskoret Arme Riddere. (29.nov-30.nov)

UiB Alumni og Universitetsaulaen arrangerer også julekonsert i lunsjen for alle studentene, alumn og ansatte. Her kan du komme med matpakken og ta et lite avbrekk fra eksamenslesingen og høre på alles julefavoritter.