10 Eksamenstips!

Det nærmer seg eksamen, og det er en stressende tid for alle studenter! Det blir slutt på forelesninger, kollokviegrupper og seminar, og vi studenter må klare oss «på egenhånd» i perioden like før eksamen. Men frykt ikke, her kommer 10 eksamenstips:

1. Husk å ta Pause. Jeg pleier å lese i 45-15 intervaller – det vil si at jeg leser i 45 minutter og har pause 15 minutter. Det gjør at jeg klarer å fokusere bedre når jeg faktisk leser, og har ikke samme «trang» til å se på mobilen hvis jeg får varsler.
  2. Kræsjkurs. Finn ut om det er satt opp kræsjkurs for faget ditt, ofte er dette i regi av et fagutvalg eller andre studentorganisasjoner. Kræsjkurs er holdt av eldre studenter som har hatt faget selv tidligere. Kursholderen går gjennom de viktigste delene av pensum, ser på eksamensrelevante oppgaver og kommer med gode tips.
  3. Spis riktig. Man har ofte liten tid til å lage sunn og god middag, og da blir det mye fast-food og enkle løsninger. Mitt beste eksamenstips er å prioritere både tid og penger til å lage sunn og variert mat, slik at man klarer å fokusere bedre når man leser til eksamen. Uten mat og drikke duger helten ikke 😉
  4. Frisk luft og fysisk aktivitet. Det å sitte inne å lese i lange perioder kan bli kjedelig, særlig når man kjenner at hodepinen sniker seg innpå. For meg er det viktig å få frisk luft og å være i fysisk aktivitet.
  5. Les sammen med venner. For å lære pensumet kan det være lurt å lese sammen med venner og å diskutere faget. Da får man motivasjon til å sitte lenger på skolen. Det å lære pensum til medstudenter er også en god studieteknikk, da man ofte lærer det bedre selv ved å forklare til andre.
  6. Ha med en god matpakke. Fordi ingenting er mer umotiverende enn å sitte å spise en tørr brødskive med svett ost til lunsj..
  7. Lag en plan. Personlig liker jeg å lage en plan over hva jeg må komme meg gjennom i løpet av dagene, dette gjør at jeg føler at jeg har helt fri når jeg kommer hjem, og ikke har dårlig samvittighet fordi jeg kunne/burde ha gjort mer.
  8. Finn gode studieteknikker. Jeg anbefaler å begynne å lese på det du minst vil at skal komme på eksamen – og når du har lært deg det, så les på det du da minst vil at skal komme på eksamen! Dette er en studieteknikk jeg har brukt ofte. Det jeg ikke vil at skal komme på eksamen er det jeg kan minst, derfor gir det mening å lese på dette først.
  9. Lag tankekart. Ved å lage tankekart er det enklere å se sammenhengen i faget, og å organisere pensumet i  kategorier. Det har hjulpet meg mye på eksamen, da jeg ofte klarer å se for meg hvordan tankekartet er bygget opp i hodet.
  10. Ta det med ro. Man vil selvfølgelig gjøre det bra på eksamen, men å stresse seg gjennom hele eksamensperioden gjør ikke at man presterer bedre på eksamen. Gjør ditt beste, det er godt nok!Lykke til med eksamen <3