10 kjappe med Ingeborg

1. Hvem er jeg?
    Jeg heter Ingeborg, er 19 år gammel (00’er) og  kommer fra Røa i Oslo. Liker å si at jeg er en aktiv person, ikke med tanke på trening (heheh), men jeg har alltid mye som skjer!

2. Hvilket studie går jeg?
    Jeg tar en bachelor i molekylærbiologi, et studie som bare blir mer og mer relevant for dagens og fremtidens samfunn! I studiet lærer vi om den molekylære oppbyggingen, kjemien og fysikken til biologiske makromolekyl som DNA og protein.
  3. Hvorfor valgte å studere molekylærbiologi?
    Jeg valgte dette studiet fordi jeg har lyst til å kunne bidra i samfunnet på et område som kan hjelpe mennesker, samtidig som jeg være med på å utvikle og forme et spennende fagfelt (som faktisk er mulig, fordi det er så mye som enda ikke er oppdaget og funnet ut av)!
  4. Hva inngår i studiet?
    Bachelorgraden er bygget opp slik:
    – Obligatoriske emner:
    Innføringsemne i ex.phil (filosofi og logikk) og matematikk
    Syv emner i molekylærbiologi
    Tre emner i kjemi (ett av disse er valgfritt)
    Ett ekstra valgemne i matte eller statistikk
    – Valgfrie emner:
    Fem valgfrie emner (du må ha fem fag i tillegg til de obligatoriske, men du kan velge disse helt fritt – alt fra kunstfag til psykologi og programmering)

Hvert fag har en eller to forelesninger i uken (som er 90 min + 15 min pause), i tillegg til kollokvier eller lignende, der 10-15 studenter samles sammen med en leder (som er senere i studieløpet enn deg) og man gjør oppgaver og jobber sammen.
    Minst ett av kjemifagene og to av molekylærbiologiemnene er labemner, som innebærer én dag i uken på lab, som da resulterer i noe mer tid på fakultetet.
  5. Hvorfor Bergen?
    1. Ville flytte hjemmefra!
    2. Ville vekk fra Oslo, som jeg er litt lei, i tillegg til at jeg synes det er en for stor, “kaotisk” og dyr  studentby.
    3. Ville til et sted der det er flinke forelesere og professorer innenfor mitt studie, og Bergen er et universitet med et utrolig godt forskningsmiljø!
    4. Bergen er akkurat passe stor, det er mulig å gå nesten over alt.
    5. Jeg hadde hørt mye positivt om studentmiljøet i Bergen!
  6. Hvor bor jeg?
    Jeg bor i et kollektiv med fire andre, vi er tre jenter og to gutter. Da jeg flyttet inn kjente jeg ingen av de andre, og må innrømme at jeg syntes det var skummelt i starten – han eldste er seks år eldre enn meg og snart ferdig med master… så det er ganske stor forskjell på oss fem! Men nå trives jeg utrolig godt, og det er ofte at vi finner på hyggelige ting sammen, som felles middag, filmkveld (nesten alltid disney), se på skal vi danse eller lignende. Jeg bruker 20 min på å gå hjemmefra til der jeg har undervisning (Realfagsbygget), som jeg egentlig synes er ganske perfekt – jeg bor ikke midt i sentrum, men det er likevel korte avstander.
  7. Deltidsjobb?
    Jeg har faktisk to deltidsjobber; studentambassadør og turntrener. Studentambassadørjobben er veldig spennende, jeg har blitt kjent med andre studenter som studerer helt andre ting enn meg, og som er på andre år av studiet enn det jeg er, og jeg får lov til å reise rundt og snakke om realfag (som jo er det jeg elsker) og mye annet. Hjemme i Oslo jobbet jeg som turntrener i seks år, og jeg sportslig leder i min tidligere klubb fikset jobb til meg her i Bergen før jeg i det hele tatt visste at jeg hadde kommet inn på studiet. Denne jobben liker jeg godt, da jeg får jobbet med barn og drevet med noe jeg liker samtidig.
  8. Hva gjør jeg på fritiden?
    Når jeg ikke jobber med de ulike fagene er jeg en del med venner, jeg leser, strikker, ser på serier, trener (ikke spesielt mye haha) og går på tur – det er veldig mange turmuligheter her i Bergen, både lengre og tyngre turer, og litt mindre ambisiøse, alt etter hvor mye tid og krefter man har.
  9. Topp tre: mat, serie, film
    Mat: hvit pizza med blåmuggost, valnøtter og honning <3
    Serie: The Good Doctor
    Film: Peter Pan
  10. Tre kjappe: A eller B menneske, serie eller musikk, kaffe eller te?
    A- eller B-menneske: B-menneske
    Serie eller musikk: musikk