10 kjappe med Karen.

1. Hvem er jeg?
Jeg heter Karen, er 22 år og studerer bachelor i Biologi. Jeg kommer fra Sandnes som ligger 15 minutter fra Stavanger. Jeg har studert i Bergen i snart 3 år, og jeg stortrives! På fritiden liker jeg å gå tur i fjellet eller bake, og bruker mye av hverdagen min på dette. Jeg har også medlemskap på Sammen og benytter meg av tilbudene de tilbyr innen trening.

2. Hvilket studie går jeg på?
Jeg studerer bachelor i biologi og ønsker å gå videre med master innenfor Marin biologi. Marin teknologi er faktisk ett av universitetets satsingsområder, og spesielt havforskningsinstituttet er svært flinke på akkurat dette temaet! Biologi på MatNat har ingen integrert master, som vil si at jeg må søke meg inn på master til neste år.

3. Hvorfor valgte jeg å studere biologi?
Jeg har alltid vært interessert i dyr og naturen, og har lenge trivdes med realfag! Jeg valgte å studere biologi først og fremst på grunn av interessen jeg har for faget. Biologi er et svært mangfoldig fag, og selv om bachelorgraden er veldig brei kan man velge å spesialisere seg innenfor et tema i mastergraden. Som marinbiolog kan jeg jobbe over alt på kloden, noe som var viktig for meg som ønsker å kunne reise med jobben min.

4. Hva inngår i studie mitt?
På biologi-studiet er det mye praktisk arbeid, og vi får muligheten til å jobbe på lab eller dra ut i felt. I tillegg til biologi-fagene har vi også mye andre naturfag – som kjemi, matte, fysikk og statistikk. Man får altså kunnskap i svært mange ulike temaet som kan være nyttig senere i studie og i karrieren. I biologi-fagene har vi lært mye om evolusjon, økosystem og interaksjoner mellom arter! Det siste året på bacheloren har vi 6 valgfag hvor man kan velge mellom alle fag innad på MatNat – her kan en velge fag man interesserer seg for, enten det er fisk, planter, sopp, insekt eller menneskekroppen.

5. Hvorfor akkurat Bergen?
Jeg ville flytte bort fra Sandnes, men fortsatt være nært nok til at jeg kan dra hjem i helger uten problem. Fra Bergen kan jeg lett og billig komme meg hjem enten med fly, buss eller båt. Jeg snakket også med mye venninner og familie som studerte i Bergen, og de hadde så mye fint å si om byen og studielivet! Regnet var heller ikke noe problem for meg som kommer fra Sandnes 😉

6. Hvor bor jeg?
Jeg bor på Danmarksplass sammen med kjæresten min, ca. 10 minutter gåavstand fra Høyteknologisenteret og Biologen (hvor jeg studerer mesteparten av tiden). Her er det også kort avstand til bybanen som jeg tar hvis jeg skal inn til sentrum eller retning flyplassen! Jeg pleier å gå til skolen og slipper derfor å ha månedsbillett fra skyss, noe jeg sparer mye penger på! Det er heller ikke dyrt med engangsbillett på bybanen når jeg for eksempel skal til flyplassen..

7. Har jeg en deltidsjobb?
Jeg er studentambassadør for MatNat-fakultetet, noe som innebærer at jeg drar rundt på videregående skoler og snakker om MatNat og biologi, skriver blogg og mye annet gøy! Utenom det så er jeg ferievikar på Meny i Sandnes, og jobber så mye jeg får tid til i juleferie og sommerferie! Det er greit å ha litt ekstra penger å fordele utover semesteret. Jeg klarer meg fint med de pengene jeg får av dette, og trenger derfor ikke å ha flere jobber utenom!

8. Hva gjør jeg helst utenom studie?
Utenom studiet elsker jeg å gå fjelltur! Som sagt bor jeg på Danmarksplass som er rett i foten av Løvstakken (ett av de syv fjell). Det er veldig deilig å kunne ta seg en fjelltur på kveldstid for å se solnedgangen og få litt fysisk aktivitet samtidig! Jeg er også med på ting som arrangeres på skolen. Ellers er hjemme venner eller kjæresten min. Jeg er som sagt også veldig glad i å bake og lage mat, og bruker en del tid på det.

9. Favorittmat, favorittserie og favorittfilm?
Favorittmat: Indisk!
Favorittserie: How i met your mother.
Favorittfilm: The Intouchables.

10. Tre kjappe:
A eller B menneske? A menneske.
Serie eller musikk? Serie.
Kaffe eller te? Te.

Hilsen biologistudenten<3