På feltkurs med biologi-studiet.

Biologi er et super interessant fag, som vi kan finne over alt rundt oss! Har du for eksempel noen gang lurt på hvordan sjiraffen sover med en så høy hals, hvordan et bambus-skudd kan vokse opp til én meter om dagen, eller hvorfor det er hannen som går gravid hos sjøhesten? Dette er spørsmål en biologi-student kan komme over i løpet av studietiden.

På biologi-studiet er vi mye ute i felt, som både er relevant for utdanningen og veldig sosialt og gøy! På feltkurs blir har man muligheten til å bli kjent med alle andre studenter på studiet, også de som man kanskje ikke ser så mye til ellers i hverdagen!

I forrige sommer var alle biologi-studenter på feltkurs i Aurlandsdalen i Sogn og Fjordane, og selv om vi hovedsakelig var her for å se på planter og dyr i fjellet ble det også tid til en god del bading, kortspill, god mat og fisking. På dagtid gikk vi oppover fjellet i fine omgivelser, og med over 1000 høydemeter fikk vi en helt fantastisk utsikt på toppen. Hvis du trives ute i naturen er dette virkelig noe for deg! På kveldstid sto det 3-retters middag på menyen, og ikke nok med det – et stort utvalg av kaker, vafler, kaffe og frukt! For å passe på at vi hadde følgt med i timen i løpet av uken, ble det quiz siste kvelden. Det var en fin avslutning på en uke ute i felt.

Biologi-studiet er, som de fleste vet, veldig mangfoldig. Selv om skog og planter kanskje ikke er noe for deg, vil du helt klart like besøket til den marinbiologiske stasjonen i Bergen! Her fikk vi hjelp til å sette ut og ta inn teiner, fange fisk ved bruk av strandnot, besøke en forskningsbåt og dissekere fisk på land. For meg som skal ta master i marin biologi var dette veldig gøy og lærerikt!

Hvis du har en genuin interesse for hvordan alle dyr og ulike samfunn henger sammen, vil jeg anbefale deg å studere biologi! Her har vi det superkjekt sammen!

Hilsen biologistudenten<3