En vanlig uke i linjeforening

Hei!

Nå var det endelig min tur å blogge!

Jeg heter Anna, er 23 år og studerer på profesjonsstudiet i fiskehelse. Jeg har en travel skolehverdag med laboratorium, seminar, kollokvie, forelesninger og innleveringsfrister, samt tre eksamener som må leses til. I tillegg til mine plikter som student, er jeg nestleder i LFFH, linjeforeningen for fiskehelse og havbruk. LFFH fungerer både som linjeforening og fagutvalg, som betyr at vi både arrangerer sosiale og faglige sammenkomster for våre medlemmer og promoterer studiene og studentene våre til bedrifter, næringsliv og potensielle studenter, men også sitter i programstyret og deltar på møter i Realistutvalget.

Vi har ikke bestilt nye gensere til styret enda, så her rocker jeg en gammel hettegenser

LFFH har noen hundre medlemmer fordelt på to studier, Fiskehelse og siv.ing studiet Havbruk og Sjømat. For å holde medlemmene våre underholdt, samlet og sett, har styret møte annenhver uke for å planlegge, diskutere og reflektere. Vi består av en leder, Ludvik, og nestleder, meg, samt økonomiansvarlig, bedriftsansvarlig, arrangementsansvarlig, markedsføringsansvarlig og fire styremedlemmer. De ti medlemmene i styret er fordelt på 1., 2. og 3. kull og ble valgt under generalforsamlingen som avholdes hvert år. Vi som sitter i styret er valgt inn demokratisk og har vervet vårt i ett år. I løpet av dette året har styret mange oppgaver som må gjennomføres. Noen av de faste oppgavene til styret er å gjennomføre bedriftspresentasjoner med våre sponsorer og potensielle sponsorer, arrangere quiz for alle kullene, stille på stand når vi har mulighet og holde kontakt med næringslivet. I tillegg arrangerer vi større arrangementer som den årlige hytteturen til Voss, smoltifiseringsfesten i mai og dåpen for de nye studentene under generalforsamlingen. Denne siste uken har vært travel for meg, med mye skole og aktiviteter knyttet til vervet mitt.

Dette er styret i LFFH

Fredag & lørdag: Tillitvalgtseminar

Som medlem av linjeforeningen/fagutvalget får man delta på spennende arrangementer, både sosialt og faglig. Et slikt arrangement var tillitvalgtseminar i regi av RU (Realistutvalget) helgen 25.-27. oktober. Seminaret fant sted i idylliske Espegrend og selve seminaret gikk over to dager, med mulighet for overnatting fra fredag til søndag. Jeg reiste dit med lederen i LFFH, Ludvik, for å få litt faglig påfyll, samt møte de andre tillitsvalgte på MatNat.

Her er gjengen som deltok:

Tirsdag: Programstyremøte

Jeg er egentlig vara, men denne uken måtte jeg trå til for hun i styret som normalt deltar på programstyremøtene. På møtene stiller professorer fra biologisk institutt, instituttleder, studieledere, referent og representanter fra studentene, og det er her jeg kommer inn. Hva som ble tatt opp er nok ikke så interessant å vite, for helt ærlig, møtet var nokså teknisk og på grensen til tørt, så det egner seg lite for bloggen.

Når dette var gjort, bar det videre på styremøte med LFFH. Dette møtet var høstens tredje møte, og på agendaen hadde vi 15 saker. Under disse styremøtene er det viktig med god møtekultur for å unngå at møtene blir 4 timer lange, derfor presenterer leder som regel sakene og jeg opptrer som ordstyrer og referent. Når jeg føler vi enten er enige eller argumentene er resirkulert og ingenting nytt dukker opp, setter vi strek og beveger oss videre til neste sak. Personlig sliter jeg med å ikke snakke i munnen på de andre, mye fordi jeg glemmer å tildele meg selv taletid på lik linje med resten av styret, så der har jeg noe å arbeide med, hehe.

Onsdag:

Jeg og Ludde, vår designerte leder, deltok onsdag kveld på elevkvelden til ENT3R. ENT3R driver med hjelp til elever på videregående skole, ofte i form av leksehjelp. Jeg benyttet selv ENT3R da jeg tok opp fag før jeg begynte studiene. Vi hadde en presentasjon på 3 minutter og etterpå sto vi på stand. Målet var å få økt interessen rundt studiene våre, men for å være helt ærlig, lekene og konkurranse var nok det som falt mest i smak for disse elevene, i likhet med meg selv på den tiden.

Torsdag:

Uken nærmer seg slutten og nå gjenstår kanskje det morsomste av alt, Halloweenfesten! Vi i LFFH har slått oss sammen med Biologisk Fagutvalg (BFU) for å lage en felles fest på skolen før det bærer ut på et av byens utesteder! Jeg vant ikke kostymekonkurransen i år, men neste år skal jeg hente inspirasjon fra denne fine tingen vi har studert på labben:

Snakkes!