8 ting å gjøre som student i Bergen om høsten!

Hei igjen! Høsten er for mange en årstid som byr på mye innetid, og man vet ofte ikke helt hva man skal finne på med venner eller kjæresten. Her har jeg prøvd å samle sammen noen tips til hva man som student kan gjøre i Bergen om høsten! Jeg har hatt noen kriterier til denne listen: det må ikke koste mye penger (vi er tross alt fattige studenter) og det må være sosialt! Så slik ble da listen min over “8 ting å gjøre som student i Bergen om høsten”:

1. Gå på teater! Den Nationale Scene i Bergen har billetter for alle mellom 18 og 30 år til kun 160 kr!! For kun 160 kr får du altså en veldig hyggelig opplevelse med venner eller kjæresten, og du får (i hvert fall for en liten stund) følt deg veldig kulturell! For å få billetter til denne prisen må du bli “Teatertjommi” – registrer deg her!
  2. Gå på arrangementer! Alle fakultetene og mange av studentorganisasjonene ved UiB har ofte arrangementer man kan være med på. Du kan være med på alt fra filmkveld til karrieredag, og på mange av arrangementene er det mat (pizza), som betyr at du sparer penger på middag;) For å få med deg alle de ulike arrangementene så følg fakultetet ditt og ulike studentorganisasjoner på facebook og instagram!
  3. Gå tur! Selv om det er en del regndager i Bergen om høsten er det alltid noen dager der solen titter fram, og himmelen er klar og blå- På slike dager er det perfekt å legge studiene til siden (med god samvittighet) og få meg seg noen venner på tur. Bergen byr heldigvis på turer for alle: om du er glad i å gå oppover, og langt kan du gå til opp på et av de syv byfjellene, og dersom du foretrekker en roligere tur med en god kaffe i hånden er både Nygårdsparken og Nordnesparken koselige tursteder!
  4. Ta en tur på Fretex! Å sette av litt tid inne på Fretex kan være overraskende gøy! Hvis du bruker litt tid mellom alle klesstativene kommer du til å finne noen skatter, eventuelt noe helt merkelig som kan gi en god latter i prøverommet. Det er gratis å se, og prøve, men skulle du finne noe du liker (enten det er en fin og varm strikkegenser til kalde høstdager eller noen stilige kopper til hybelen/kollektivet) koster det ikke mye!
  5. Club Fantoft! Studentboligene på Fantoft har et tilhørende lokale, der studenter kan møtes og ha det gøy! Har du en i vennegjengen som bor på Fantoft (som det er stor sannsynlighet for, i og med at det er maange studenter som bor der ute) har du tilgang hele uken, men på fredager er det ofte arrangementer som alle studenter kan være med på! Både silent disco og andre kule arrangementer holdes ofte! I tillegg (og dette er kanskje det kuleste) er det både biljardbord, dart, og bordtennisbord der!!
  6. Trene! Jada, jeg vet at det ikke alltid er trening som frister. Er du som meg frister det kanskje veldig sjeldent å trene, men å trene med venner kan også være en hyggelig aktivitet å gjøre sammen, hvis man er litt kreativ. Sammen (Studentsamskipnaden i Bergen) har ikke bare A4-treningssentre, der du må løfte vekter eller løpe på mølle, de har både svømmehall, klatrevegg, nyåpnet e-sportrom, golfsimulator og squash! Du må ha medlemskap for å bruke disse aktivitetene, men et medlemskap koster bare 1100 kr i semesteret, og betaler du ved semesterstart får du billig trening!.
  7. Ta turen til Fysak! Fysak Allaktivitetshus har en av landets største og beste innendørs skateparker, i tillegg til enkel klatrevegg, dansesal, turnhall, beachvolleyballbaner, utendørs sykkelbane og mye mer! Og det beste av alt – det er helt gratis (leie av skateboard koster 40 kr da, men det er jo ikke mye)! Fysak har to lokaler: Melkeplassen og Slettebakken – informasjon om hvilke aktiviteter som er hvor, åpningstider og lignende finner du her!
  8. Den store kinodagen! Første lørdagen i november  arrangerer Bergen Kino hvert år “Den store kinodagen” der alle billetter selges til halv pris, det er gratis ansiktsmaling og gratis servering av vafler og kaffe, meet and greet med noen skuespillere og salg av ulike kule ting! Virkelig verdt å sjekke ut!!