Hvordan har jeg holdt motivasjonen oppe?

Det har jeg ikke 🙂

12. mars 2020 gikk livet fra 100 til 0. Husker så godt at jeg satt på bachelorlesesalen den dagen og tenkte at alle som snakket om at skolen kunne stenge var så sykt paranoide. De kan jo ikke stenge lesesalen halloo?? Anyways, meldingen kom den ettermiddagen om at skolen skulle være steng til etter påske. Av en eller annen grunn var jeg fortsatt sykt optimistisk og tenkte at det ikke var sjans for at det skulle være stengt så lenge. Ler godt av meg selv nå. Dagen etter fikk vi beskjed om at SATS skulle stenge. Klesbutikken jeg jobbet i stengte. Jeg følte at hele livet mitt bare forsvant. Jeg gikk fra å alltid være på farten til å aldri være på farten.

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne nÃ¥r jeg skal forklare hvor kjipt jeg synes det har vært. Det var veldig rart. Har aldri hatt sÃ¥ mye tid alene med mine egne tanker før, og helt ærlig – ikke sÃ¥ fan. Tror jeg grÃ¥t hver eneste dag i 2-3 mnd i vÃ¥r. Der satt jeg i kollektivet, hadde nettopp begynt pÃ¥ master, det nærmet seg eksamenstid, og jeg hadde null motivasjon til Ã¥ lese. Jeg følte meg sÃ¥ ubrukelig og mislykket. Jeg anser generelt meg selv som en flink student, sÃ¥ det var rett og slett uvant for meg Ã¥ slite sÃ¥ mye med motivasjonen at jeg ikke visste om semesteret kom til Ã¥ gÃ¥ rundt i det hele tatt.

Ting har gått opp og ned siden mars. Stemningen for høstsemesteret var mye det samme. Jeg gråter ikke hver dag lenger, men jeg sliter fortsatt veldig med motivasjonen sånn som situasjonen er nå, noe som ikke er helt optimalt når jeg burde være i gang med masteroppgave.

Det har vært veldig mye fokus på hvordan vi kan gjøre det beste ut av situasjonen, noe som bare er bra, men faktum er uansett at jeg savner livet mitt, jeg savner å ha places to be, jeg savner å klemme de jeg er glad i, og ingen mengde puslespill, fjellturer eller baking kan gjøre opp for det.

Jeg vet det er mange som er i samme båt, og at 2020 ikke var veldig fett for mange av dere. Uansett hvor kjipt ting har vært (og fortsatt er), så håper (og tror) jeg at 2021 blir et bedre år for de fleste av oss. 🙂

-Ragnhild <3