Hvordan skaffe seg jobb?

Hei! Da har det faktisk begynt å bli sesong for å søke jobb, enten det er sommerjobb eller fast. Jeg sitter i samme båt selv, og har faktisk søkt en del jobber i mitt liv, så tenkte jeg kunne komme ned noen tips. 🙂

CV:
CVen din skal være en kort og punktvis oversikt over din utdanning, arbeidserfaring, kurs, og andre relevante ting. Å bygge CV skjer ikke på én dag, så spesielt til dere nye studenter – begynn tidlig! Det er en fordel med gode akademiske resultater, men helt ærlig, så tror jeg ikke straight A’s en gang gjør opp for å ikke ha noe annet å vise til. Det er konkurranse om de kuleste stillingene, og du har lyst til å skille deg ut. Dette kan du gjøre på flere måter:

• Deltidsjobb/sommerjobb
  • Frivillige verv
  • Kurs
  • Sport og idrett

Personlig mener jeg at det ikke er så viktig hva du gjør, men at det er en fordel å vise en potensiell arbeidsgiver at du fungerer som person, og ikke minst at du gidder. Man lærer også mye av å engasjere seg. 🙂

Søknad:
Hva trenger du egentlig å skrive i en søknad?

• Overskrift
  • Hvem du er
  • Hvorfor du søker på stillingen
  • Din kompetanse, arbeidserfaring og annen relevant erfaring
  • Dine egenskaper og ferdigheter som er spesielt relevant for stillingen – hvorfor skal de velge akkurat deg?

Det kan være vanskelig å vite hvor mye man kan skrive, men husk at målet med søknaden er å interessere leseren nok til at vedkommende får lyst til å kalle deg inn til intervju. Ikke skriv for mye!

Mitt #1 pro tip er å bruke LinkedIn for alt det er verdt! Hold profilen din oppdatert og ryddig. Her kan potensielle arbeidsgivere gå inn og se på profilen din, og forhåpentligvis få en oversikt over hvem du er og hva du driver med. Bruk litt tid på dette, og få det til å se bra ut! På LinkedIn kan du også finne utlyste stillinger og følge med på bedrifter du er interessert i.

Intervju:
Mest klisjé tipset jeg kunne gitt – vær deg selv! Få fram hvorfor det er en fordel for de å ha deg med på laget og fokuser på dine positive egenskaper. Vær selvsikker – forhåpentligvis har du en CV du er stolt av. Bruk gjerne litt tid før intervjuet på å tenke litt på svar til typiske «intervjuspørsmål», men husk å være ærlig og holde en naturlig flyt i samtalen.

Generelt:
Få noen til å se over dokumentene dine!!! Det er sykt unødvendig å ha med skrivefeil, noe som er mye lettere å unngå hvis du får noen til å lese igjennom. Alltid alltid alltiiid. Ellers er det viktig med bra oppsett, og å være konsekvent med overskrifter, font, osv.

Husk at man aldri taper noe på å søke en stilling, selv om man kanskje ikke tror man er kvalifisert! Det verste man kan få er et avslag. Det er uansett nyttig erfaring å søke. 🙂

Masse lykke til!

— Ragnhild<3