Quiz er tingen i bingen

Hei!

Anna på fiskehelse er (allerede) tilbake! I dette innlegget tenkte jeg å tipse om en ting man kan gjøre som student/menneske i Bergen.

QUIZ!

Quiz er en undervurdert form for underholdning og jeg tenker hver gang jeg deltar «hvorfor gjør jeg ikke dette oftere?». Tidligere har jeg vært flink til å gå på quiz på en av Bergens mange barer. Første året mitt i Bergen var jeg stamgjest på Inside Fløyen hver torsdag for å quizze. Det ble fort også en deilig burger der også, så økonomisk var det nok ikke. Jeg satt sammen et lag, gjerne med folk som ikke kjente hverandre, og hadde sjeldent en tanke om at dette skulle vi vinne, men gøy var det alltid. Den beste plasseringen jeg fikk det året var en 3.plass og da fikk vi billetter til den siste Pirates of the Caribbean. Score.

I Bergen er det mange quizer og du kan så og si gå på en ny quiz hver dag! Her er en liste med steder som tilbyr ukentlig quizzer:

Mandag

• Café Opera kl 20:30

Tirsdag

• Statsraaden Bar & Reception fra kl 19:00
  • Elefanten kl 19:00
  • Kvarteret 20:00

• Inside Live & Rock Café Vaskerelvsmuget kl 19:30

• Inside Rock Café Korskirken kl 20:00

• Cafe Opera kl 19:00

Lørdag

• Kråken Bar kl 19:00

De overnevnte tilbyr quiz i kategorien «allmennkunnskap». Ofte har plassene ekstra gode priser i baren under quiz og noen har studentrabatt på mat også. Inside har for eksempel 20% rabatt, så der kan du få quiz, mat og drikke til en fin pris. De fleste tar noen kroner for å delta, men har ikke opplevd at det er mer enn 30-50 kroner. Men pass på! Noen av quizene er veldig populære og krever at du kommer tidlig for å kapre en plass. På de faste quizene møter det ofte opp rutinerte stamlag med kjente lagnavn. Hvis man begynner å gå ukentlig lærer man fort hvem disse lagene er. I 2017 husker jeg de hadde et quiz-mesterskap mellom de beste quizlagene i Bergen.

Denne glade gjengen gjorde det bra i quizkategorien i de eminente Integrerbarlekene denne uken!

I tillegg til disse faste arrangementene har mange barer månedlige quizzer som gjerne har litt tydeligere temaer. Personlig liker jeg mange varierte kategorier, gjerne aktuelt, musikk, geografi og sport. Å ta med venner på quiz er en ypperlig måte å samle folk på. På den måten kan man også få satt sammen det ultimate laget hvor alle har en spesialitet! Personlig er film min verste kategori:-( Ellers tenker jeg enda på den gangen jeg svarte at Lance Armstrong var førstemann på månen. Sånn kan det gå:)

– Anna