Sikkerhetskurs på Svalbard

Hei fra Svalbard!

Dette semesteret er jeg på utveksling på UNIS (University Centre of Svalbard) i Longyearbyen. Her skal jeg ta marin biologiske fag, og startet semesteret med et 1-ukers sikkerhetskurs (AS-101) for å lære om generelle sikkerhetsrutiner nødvendig for å bevege seg ut fra byen. En får 3 studiepoeng for å ta dette kurset, og det er også obligatorisk for å kunne gjøre feltarbeid på øya. Gjennom hele uken var vi med på ulike praktiske og teoretiske oppgaver, dette er noen av de:

Isbading:

Rundt på Svalbard er ofte de korteste rutene med snøscooter over fjordene, da disse er fryst på vinteren. På UNIS er det et krav om min. 30 cm tykk is på fjorden for at vi kan drive med feltarbeid der. Med mindre tykkelse er det en sjanse for at man faller gjennom isen, og da må man vite hva man skal gjøre for å komme seg trygt ut, eller hvordan man kan hjelpe andre opp. På denne delen av kurset ble vi kjørt med beltevogn ut til fjorden hvor de hadde laget et stort hull i isen. Vi ble kledd opp i svære scooter-drakter og hoppet ut i vannet, hvor vi ved hjelp av ispigger skulle klatre oss oppover den tykke isen. Det ble også simulert en redningsaksjon hvor en person lå i vannet og skulle reddes av en medstudent ved hjelp av tau og «survival suit».

Training at Isdammen during UNIS safety course, January 2016. Photo: Frede Lamo

Bilde fra: https://www.unis.no/safety-course-for-new-students/

Skyting:

For å forlate Longyearbyen og gå tur i de omkringliggende fjellene, eller for å drive feltarbeid, er det påbudt å ta med minst ett våpen. Det er mulig å låne rifler fra UNIS eller fra noen av sportsbutikkene i sentrum, men det krever våpentrening. Dette får vi i løpet av sikkerhetskurset hvor vi drar til skytebanen i Longyearbyen og trener på både liggende og sittende stilling. I løpet av skyte-treningen ble vi også kjent med diverse nødbluss som kan brukes til å skremme bort isbjørn. Å faktisk skyte og drepe en isbjørn er alltid siste utvei, og vi trenes mye i hvordan å skremme bort en isbjørn dersom den kommer mot oss. Man skal ikke skyte og drepe en isbjørn før den er 35m ifra. Skytetreningen er ikke obligatorisk for å bestå kurset, og man kan derfor velge å ikke skyte dersom man ikke ønsker (Det kreves derimot skytetrening for å kunne låne rifle av UNIS).

Isbre:

ca. 60% av øya er dekket av isbre, og i bratt terreng dannes det ofte bre-sprekker, som kan være farlig dersom man faller nedi. I løpet av sikkerhetskurset fikk vi god innføring i knuter, tau og teknikken for å heise folk ut av sprekker. Vi fikk også god innføring i hvordan å sørge for at de andre i gruppen er godt sikret mens redningsaksjonen pågår. I alle øvelsene øver vi på oppgaven inne før vi går ut for å teste det i vær og vind.

Snøskred:

Snøskred er veldig vanlig på Svalbard, da de fleste fjellene er over 30* bratte. Det er derfor viktig at vi lærer hvordan å reagere dersom et snøskred inntreffer og noen blir truffet av skredet. Vi ble trent opp i to situasjoner: når man blir fanget i snøskred med og uten skredvarsler. På tur med UNIS har vi alltid med skredvarsler for å være på den sikre siden, da en leteaksjon går mye raskere med skredvarsler enn uten.

Førstehjelp:

Den siste øvelsen vi måtte gjennom var førstehjelp. Her fikk vi god trening i generell førstehjelp, som hjerte-lungeredning og behandling av rygg- og nakkeskader. En viktig del av førstehjelp i Arktis er likevel faren for hypotermi (som er en kraftig nedkjøling av kroppen). I nesten alle situasjoner på Svalbard hvor førstehjelp kreves, må pasienten pakkes inn i et isolerende lag, sovepose, liggeunderlag og jervenduk for å beholde varmen (vist på bildet under). Frostbitt er også veldig vanlig på Svalbard på grunn av lave temperaturer, og vi fikk også lære om hvordan å behandle dette.

Nå er sikkerhetskurset over og vi er endelig i gang med fag! Dersom du er interessert i å følge meg her på Svalbard kan du følge med på RealfagUiB på Instagram i uke 4, da har jeg nemlig instagram-takeover 😉

-biologistudenten<33