Klimanøytralt UiB innen 2030!

God mandag!

Visste du at Universitetet i Bergen har ansatt fire studenter som bærekraftspiloter for universitetet?

UiB vil være et nyskapende universitet som står i første rekke i arbeidet mot et bærekraftig globalt samfunn. I tillegg til SDG Bergen understreker universitetet sine tre satsingsområder – Globale samfunnsutfordringer, Klima og energiomstilling og Marin forskning – nettopp dette.

Universitetet har lange faglige tradisjoner innenfor bærekaft, og ønsker også å rette blikket mot egen drift for å bidra til å senke klimagassutslipp.

Innen 2030 skal UiB være et klimanøytralt universitet!🌿🌏🌻

En svært stor del av universitetet er naturligvis studentmassen. For at universitetet skal kunne jobbe aktivt i arbeidet mot klimanøytralitet har fire studenter, etter initiativ fra universitetsledelsen, blitt ansatt for å jobbe med nettopp dette.

Og jeg er en av de heldige studentene(!)

Vi er som nevnt fire studenter som er ansatt som Bærekraftspiloter. Vi har vært vårt fokusområde – de tre satsingsområdene, samt SDG Bergen – i tillegg til at vi jobber i fellesskap. Fire dyktige fagfolk har tatt på seg jobben som våre mentorer, derav blant annet marindirektøren Amund Maage.

De første bærekraftspilotene ble ansatt i fjor, så vi er nå det andre kullet. Fjorårets bærekraftspiloter gjennomførte en rekke prosjekter:

• Gjenbruksmarked med inntekt til «gled en som gruer seg til jul»
  • Webinar i samarbeid med bærekraftspilotene ved UiT – «Korona og bærekraft – lærer vi noe?»
  • Strandryddeukene
  • FN-dagen
  • Bedriftspresentasjon/seminar «Klima- og energiomstilling i Bergen – hva skjer?»
  • Byttebua!

Vi er allerede godt i gang med planlegging, og gjennomføring av årets prosjekter, men tar med glede imot innspill fra studenter. Hovedjobben til bærekraftspilotene er å tross alt være studentenes stemme i bærekraftsarbeidet til universitetet. Du finner oss blant annet på instagram.

God mandag videre!