Sa du samordna opptak?

Heisann, og god tirsdag!

I går, 1. februar, åpnet søknadsportalen til høyere utdanning, Samordna opptak!

Er du ferdig på videregående skole nå til sommeren, har du vært i militæret et år, eller har du hatt et pauseår? SØK STUDIER HØSTEN 2021!

Ja, fadderuken høsten 2020 ble ikke som ønsket, og det sosiale på studier rundt om i Norge har dessverre ikke vært optimalt det siste året. Men ikke la dette hindre deg i å søke studier denne høsten. For det første vil situasjonen forhåpentligvis være bedre til høsten. Hvis fadderuke er viktig for deg kan jeg også betrygge deg med at årets fadderstyre allerede er i gang med planleggingen – og nå med høstens erfaringer i kofferten!

For det andre er noe av det lureste du kan gjøre i disse tider å studere. Som student får du lån og stipend fra Lånekassen, og du får noe å fylle hverdagen med.

I dagens samfunn trenger vi mennesker med god kunnskap på helt sinnsykt mange forskjellige områder. Vi trenger geologer og geofysikere til å sikre skredfarlige områder, som Gjerdrum og store deler av det resterende Østlandet. Vi trenger biologer med kunnskap om hvordan miljøgifter påvirker mennesker og dyr. Vi trenger informatikere som kan sikre digitale system mot feil og angrep.

Vi trenger deg med en interesse for realfag!

Har du utsatt å søke studier fordi du er usikker? Ikke vær redd for å ta en sjanse. Veldig mange velger ikke riktig studie på første forsøk – hvordan skal man som 19-åring vite hva man ønsker å jobbe med i 50 år? Husk at det ikke er farlig å velge feil. Alt du lærer vil du få bruk for, selv om du skulle ende opp på et annet studie og i en helt annen jobb enn du først trodde. Prøv deg på vår utdanningstest og se hva som kan passe for deg. Hvis du ønsker råd og hjelp —> send oss en melding på instagram!

Vurderer du å droppe å søker studier på grunn av pandemien? Selv er jeg ikke kjent for å være verdens mest optimistiske person, men ærlig talt folkens – denne pandemien varer ikke for alltid. Ikke la dette hindre deg fra å starte livet på ordentlig. En realfaglig utdanning vil også hjelpe deg godt inn i arbeidslivet når den tid kommer.

Usikker på om studier er noe for deg? Realfagsstudier ved Universitetet i Bergen er ikke bare tung fysikk og avansert kjemi. Vet du ikke helt hva du liker? Søk årsstudium i naturvitenskapelige fag. Synes du koding og programmering er litt kult, men du ønsker å gjøre litt andre ting enn å bare programmere? Søk bachelor i informatikk-matematikk-økonomi (det eneste av sitt slag i Norge). Synes du flere naturvitenskapelige fag; som fysikk, kjemi og molekylærbiologi, er spennende? Søk bachelor i nanoteknologi. Synes du fisk er litt kult? Søk profesjonsstudiet i fiskehelse.

Lurer du på hvilke tilbud som finnes innenfor realfag ved UiB? Sjekk https://www.uib.no/studier, og send oss en melding på instagram!

NTNU eller UiB? Er du usikker på om du skal studere realfag ved UiB eller ved NTNU? Dette er hvorfor du skal velge UiB:

• Færre eksamener. Ved NTNU har man 4 emner per semester, og dermed også 4 eksamener. Hos oss har du 3, og dermed én eksamen mindre! DIGG!
  • Har du startet på en bachelorgrad hos oss, for så å finne ut at det feil valg får du GOD hjelp med å bytte studie! Grunnet mange fellesemner kan du ofte få innpass for dem i den nye graden, og dermed ikke starte helt fra scratch igjen.
  • UiB ligger i bresjen for bærekraft i akademia – uansett hva du studerer ved UiB kan du ta emner direkte knyttet til bærekraft. Dette kommer det et blogginnlegg om 12. februar!
  • Realfag UiB har flere studier som ikke NTNU tilbyr, blant annet Fiskehelse (profesjonsstudie), bachelor i bioinformatik og bachelor i informatikk, matematikk og økonomi!

For å oppsummere: Om du ikke allerede er (realfags)student (ved UiB), så er tiden inne for å bli det! Hvorfor?

• Du vil møte nye og spennende utfordringer
  • Du vil få god faglig kunnskap om et bredt spekter av samfunnsrelevante temaer
  • Du hever deg over pandemien
  • Du er et steg nærmere drømmehjemmet, drømmejobben og kanskje også drømmemannen/drømmedama;)
  • Du blir en del av et sinnsykt godt og faglig sterkt universitet!

Bruk tiden fram til søknadsfristen 15. april GODT, og husk at du ikke trenger å bestemme deg for nøyaktig hva du skal studere før 1. juli, så lenge du har laget deg en god liste innen 15. april!

Disse nettsidene skal innen 15. april være de mest søkte i loggen:

God tirsdag videre:)